coronachallenge

1 miljoen euro voor Antwerpse bedrijven met innovatieve oplossingen

ANTWERPEN - Een uniek winkelconcept op de Meir, een nieuwe makerspace in The Beacon, een machine die basismateriaal voor mondmaskers produceert en met nieuwe technologie uitgeruste armbandjes voor grote sport- en cultuurevenementen. Maar ook een online monitoringsysteem waardoor ziekenhuispatiënten sneller naar huis kunnen, een uniek circulair schoonmaakproduct en vernieuwende software die afvalverwerkingsbedrijven in staat stelt om goedkoper te sorteren en meer te recycleren. Deze zeven inzendingen selecteerde de jury na een stedelijke oproep naar innovatieve en oplossingen om de economie toekomstbestendig te maken. De bedrijven in kwestie krijgen nu samen één miljoen euro om hun voorstel verder uit te werken of te verwezenlijken.

In juli lanceerde de stad Antwerpen een oproep naar zowel analoge als digitale innovatieve oplossingen om de Antwerpse economie toekomstbestendig te maken. Na 6 weken hadden 110 bedrijven een voorstel ingediend, waarvan 19 voorstellen op een shortlist belandden. Daaruit koos een jury 7 bedrijven die een financiële bijdrage krijgen voor hun project. Afhankelijk van hun voorstel krijgen ze een bedrag van 25.000 tot 200.000 euro toegekend:

  • Met het project Foster | The Future of Shopping zorgt Retailhub voor een unieke winkelervaring in hartje Antwerpen. Ondernemers testen concepten en shoppers ontdekken en beleven lokale producten, merken en toepassingen. Het project biedt faciliteiten aan een breed gamma van ondernemers zoals modelabels, retail- en horecazaken, maar ook start-ups en scale-ups.
  • IO Lab zal een makerspace opzetten in innovatiehub The Beacon. Dit initiatief van wetenschapper en uitvinder Anthony Liekens wordt een ontmoetingsplaats voor zowel bedrijven, organisaties en kennisinstellingen als burgers. Samen bedenken ze constructieve ideeën en werken ze die uit tot oplossingen om de stad tijdens en na corona sterker maken.
  • Talenco ontwikkelt een machine die het filtermateriaal maakt voor mondmaskers van hoge kwaliteit voor de gezondheidszorg. Het bedrijf wil dit materiaal produceren en aanleveren aan Belgische bedrijven die mondmaskers maken en hiervoor nu nog afhankelijk zijn van buitenlandse leveranciers.
  • Met armbandjes die de social distancing garanderen, scoort technologiebedrijf Rombit internationaal in de industrie en de logistieke sector. Ze zijn echter te duur voor de sport- en cultuursector. Rombit zal nu een andere technologie testen om armbandjes te ontwikkelen voor contact tracing op sport- en cultuurevenementen.
  • Byteflies ontwikkelt sensortechnologie voor de zorgsector. Met behulp van een kit voor thuisgebruik kan zorgpersoneel van op afstand de gezondheidstoestand van herstellende COVID-19-patiënten opvolgen. Dit verlaagt de druk op het zorgpersoneel en zorgt voor meer gemoedsrust en comfort voor de patiënt. Met de stedelijke toelage kan een 600-tal ziekenhuispatiënten opgevolgd worden via telemonitoring.
  • Probibel is een start-up met een uniek circulair schoonmaakconcept, waarbij goedaardige microben gebruikt worden om hardnekkig vuil en slechte microben aan te pakken. De consument koopt enkel het actieve deel van het schoonmaakproduct (in parelvorm) aan en gebruikt het in combinatie met een herbruikbare sprayfles. Hierdoor wordt zowel op transport van water als van plastic bespaard.
  • Als ingenieur gespecialiseerd in artificiële intelligentie bedacht Rafaël Hautekiet een innovatieve oplossing genaamd PolyPerception om plastic verpakkingsafval beter te recycleren. Hij maakt hierbij gebruik van visuele identificatie en een op artificiële intelligentie gebaseerde analysetool.

De zeven winnaars krijgen samen 1 miljoen euro uit het stedelijke compensatiefonds dat werd opgericht om onder meer Antwerpse bedrijven te wapenen tegen de coronacrisis.

Antwerpse mode

Daarnaast wordt er vanuit de middelen voor het programma economie een achtste project ondersteund. Dat werkt rond duurzaamheid en imago van Antwerpse mode.

Studio Yeswecan wil op drie pistes werken om de duurzaamheid en het imago van de Antwerpse modesector verbeteren. Het bureau zal in nauwe samenwerking met verschillende mensen uit de modesector een innovatieprogramma voor bedrijven en overheden opzetten. Het lanceren van een echte Antwerpse sneaker op basis van lokale materialen, expertise en infrastructuur moet als inspirerende casestudy voor mode en circulair design dienen. Ten slotte willen ze ook een uitgebreid netwerk en ecosysteem rond mode uitbouwen.

”Mode is een belangrijke pijler voor onze economie”, vult schepen voor Economie, Innovatie en Digitalisering Claude Marinower aan. “Vandaar dat we ook aan dit project een bijdrage hebben toegekend.”