Niek Havinga en Michaël Vandaele – Park West Foto: Joris Herregods

20 Antwerpse restaurants ‘verplantaardigen’ hun menukaart voor project Een Boon voor A: “De vegan trend is er om te blijven”

Twintig Antwerpse zaken springen samen mee op de veganistische kar en zetten onder de noemer Een Boon Voor A een vegan gerecht op hun menukaart, hoewel ze zich normaal gezien niet specifiek op dat publiek richten. “Chefs die aandacht hebben voor vegan, trekken jongere en meer diverse groepen klanten aan”, klinkt het bij initiatiefnemers Mosquito In The Room.

Bij restaurant Park West in Berchem staan ze bekend voor hun klassieke gerechten zoals filet pur, carpaccio of zeetong à la meunière. “We hebben ook vegetarische alternatieven en weten wat we moeten doen als iemand vraagt om een vegan versie. Maar nu staat er dus ook een echt vegan gerecht op de kaart. Ik heb een oosters wortelgerecht gemaakt, met gerookte wortelen, citroengras en zwarte belugalinzen”, zegt chef Michaël Vandaele. “Je merkt dat er zeker een cliënteel voor is. De reacties zijn ook heel positief. Al kan het aantal bestellingen nog lang niet tippen aan pakweg de filet pur. Het gebeurt geregeld dat een vleeseter en een plantaardige eter samen komen eten. Nu hebben we voor beiden iets dat top is”, zegt de chef.

 

 

Het initiatief Een Boon Voor A gaat uit van Mosquito In The Room, een organisatie die zowel bij overheden als bij bedrijven en andere organisaties plantaardige en duurzame voeding wil promoten. Het project heeft onder andere de steun van de Vlaamse overheid en de Stad Antwerpen. “We hebben ons hier niet gericht op zaken die al een uitgebreid vegan aanbod hebben, maar zijn eerder gegaan voor de meer klassieke zaken waar vegan niet standaard op de kaart staat. De deelnemende chefs hebben een traject gevolgd met kookworkshops en inspiratiesessies”, legt co-oprichtster Amy Verbeke uit.

“De trend om meer plantaardig te eten is duidelijk voelbaar bij de consument en die trend is er om te blijven”, meent collega Ariane Louwaege. “De vleesconsumptie van de Belg daalt elk jaar een klein beetje en tegelijk groeit de groep van de klanten die vaker plantaardig wil eten tot zowat een derde van de Belgen, vooral bij vrouwen en jonge mensen. Ze willen ook dat ze die optie op restaurant hebben. We zien dat chefs die aandacht hebben voor vegan meer jongere en meer diverse groepen van vleeseters, veggies en plantaardige eters aantrekken. Plantaardig denken wordt dus direct beloond.”

Deelnemende restaurants

Deze Antwerpse restaurants tunen één vlees- of visgerecht om naar een plantaardig gerecht: Blend, Bourla, Buur, Chakana, De Mezzanine, Gustu, Mampoko, Little Bùn MAS, Exter (Deurne), Park West (Berchem), Thé o d’Or (Schilde), Traiteur TipTop (Deurne) en Kasteel Rivierenhof (Deurne). De deelnemende zaken komen vaak creatief uit de hoek. Bij Exter gaat het bijvoorbeeld om een wrap met rode bonen en guacamole, bij Chakana is het een Ecuadoriaanse ceviche van palmharten, bij Kasteel Rivierenhof staat een oosterse pappardelle op het menu en bij Bourla een ‘virgin’ koninginnenhapje. De gerechten blijven minstens tot 12 december op de kaart.

 

 

Andere Antwerpse restaurants hebben hun volledige menukaart duurzamer gemaakt door minder en duurzamer vlees te gebruiken en meer plantaardige ingrediënten te integreren: Blend 32 Kitchen & Bar (Hilton Antwerp Old Town), Brewers’ Kitchen, Entrepot Du Congo, Brasserie Anoot (Deurne), Sacchetti’s (Willebroek) en ‘t Schipke aan de Nete (Herenthout). “We hebben onze kaart vernieuwd”, horen we bij gevestigde waarde Entrepot Du Congo. “Tegenwoordig is het extra belangrijk om voor iedereen toegankelijk te zijn, voor mensen met intoleranties, maar ook voor mensen die vegan willen eten.” Vincent Deprez, salesmanager bij Hilton Antwerp Old Town, zegt dat hun Blend 32 Kitchen & Bar bewust meedoet. “Wij koken sowieso veel met duurzame producten en dat gaat hand in hand met de trend om bewust te kiezen voor vegetarische en veganistische gerechten. Ze hebben nu meer dan ooit hun plek op onze kaart gekregen.”

Steeds meer mainstream

Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZA en auteur van Lekker Lang Leven, merkt ook dat plantaardige gerechten meer mainstream worden. “Vegan is weg uit het geitenwollensokkenhoekje. Het rek met alternatieven voor koemelk is stilaan groter aan het worden dan dat van gewone koemelk. Ook in de zorg geven we ondertussen meer plantaardige producten aan patiënten. We merken dat een aantrekkelijke naam al veel helpt. In plaats van iets vegan preparé te noemen serveren we een paprika-tomatenspread. De mensen blijken er dan sneller voor gewonnen. Het is dus belangrijk om vegan gerechten aantrekkelijk voor te stellen als je wilt dat een breder publiek ervoor kiest.”

 

 

“Je moet bij vegan wel zorgen dat je geen hoogbewerkte veredelde frituursnacks vol vetten en zouten eet, die weliswaar vegan zijn, maar qua voedingswaarde niet veel goeds in zich hebben”, verduidelijkt Michaël Sels. “Ik neem aan dat deze restaurants met verse en pure producten koken en dan is een vegan gerecht kiezen een prima manier om meer goede dingen binnen te krijgen. Als mensen op restaurant een superlekker vegan gerecht hebben geproefd, kan dat een mooie trigger zijn om ook thuis te experimenteren.”

Meer info: www.eenboonvoora.be