20 nieuwe aandeelhouders voor SDM-Valorum

rekenen

Het adviesbedrijf SDM-Valorum heeft 20 externe investeerders gekregen.  Het gaat veelal om ondernemers die in de kapitaalronde 40% van het bedrijf in handen gekregen hebben. De teams van het vroegere SDM en Valorum controleren dan zelf elk 30% van de aandelen.

Ook in de financiële dienstverlening zet zich een merkwaardige consolidatie door. SDM en Valorum worden daarbij geherstructureerd tot de entiteit SDM-Valorum. De bedrijven hadden elkaar tot voor kort al gevonden maar in de intocht van de nieuwe aandeelhouders is de structuur versterkt.

SDM uit Borgerhout was tot nog toe vooral actief als adviseur bij fusies en overnames van middelgrote ondernemingen. Het bedrijf rond Jan Verbrugge werkte in dit opzicht oa. mee aan de transacties rond Cash and Fresh, Ambuce, Walter Van Gastel, Sels Villabouw e.a.

Het Valorum van Wouter Vandeberg uit Antwerpen daarentegen moest het vooral hebben van financieel advies bij de verdere professionalisering van ondernemingen. Het ging dan om structuurwijzigingen of interne werkingsaanpassingen. Het ging erom bedrijven klaar te maken voor een generatiewissel of een nieuwe eigenaar.

Beide bedrijven pasten in dit opzicht perfect in elkaar.  In die mate dat het voorgestelde financieel en strategisch advies van Valorum de klanten verder helpt op de weg naar de professionalisering, de feitelijke opstap naar een eventuele verkoop. Op dat moment kan de ploeg van SDM in actie schieten.

SDM-Valorum zal als bedrijf aangestuurd worden door Wouter Vandeberg. Voor het nieuw ingezette boekjaar wordt een omzet van 4,7 miljoen euro gebudgetteerd. De groep telt vandaag 18 experten en werkt vanuit Antwerpen.

Wie de nieuwe aandeelhouders van SDM-Valorum zijn wordt niet vrijgegeven. De investeerders staan op hun anonimiteit. Wél is uiteraard duidelijk dat zij als eersten de kans kunnen krijgen bij de operaties die SDM-Valorum bij zijn klanten inzet.

80% van de transacties die SDM-Valorum tot nog toe opzette waren bedrijfsverkopen. Voor de crisis stonden vele babyboomers aan het hoofd van hun rendabel familiebedrijf. Zij konden toen vijf tot acht keer de Ebitda vragen voor de verkoop van hun bedrijf. Vandaag is dat nog hooguit drie tot vier keer. On het negatieve bedrijfsklimaat zijn die waarderingen nog verder gezakt. "Sinds de zomer zien we echter voor het eerst weer een nieuwe opflakkering aan activiteiten", zegt Wouter Vandeberg. "Maar de problematiek ligt nu meer in de financiering van de overnames nu de banken een restrictieve kredietpolitiek toepassen. Een Owner BuyOut (OBO) biedt een oplossing met voordelen voor de eigenaars én de investeerders."