Doordeogenvan_hans_mathieu_1280x960_copyrightWimHadermann Copyright: Wim Hadermann voor stad Antwerpen.

2020 was beste jaar ooit voor Storycatchers

Storycatchers was al voor de coronacrisis gespecialiseerd in webinars en live-uitzendingen. Toch ging 2020 eerst heel slecht, maar toch werd het uiteindelijk het beste jaar ooit voor het bedrijf van Hans Mathieu. In de reeks van stad Antwerpen 'Door de ogen van Antwerpse ondernemers' vertelt hij zijn verhaal.

2020 was, zoals voor velen, ook een bijzonder jaar voor Hans Mathieu. “Nog voor de coronacrisis uitbrak geloofden wij al in webinars en live-uitzendingen van bijvoorbeeld conferenties. We vonden en vinden het absurd om naar de andere kant van de wereld te reizen om daar een halve dag in een meetingroom te zitten. De afgelopen jaren hebben we dan ook heel veel investeringen gedaan om dit te kunnen aanbieden. Zo hebben we twee studio’s gebouwd in Merksem. En dan was er plots corona en werden zo goed als alle opdrachten geannuleerd. De eerste helft van 2020 was qua omzet uitzonderlijk slecht voor ons.”

In augustus kantelde alles. Hans Mathieu: "Plots werden we overspoeld door aanvragen. Alsof iedereen ineens besefte dat conferenties en congressen ook in het najaar niet op de normale manier zouden kunnen doorgaan. Mensen vroegen heel veel van ons. Ze hadden hulp nodig en begeleiding. We hebben veel overuren gedraaid om het hoofd boven water te houden, maar het werd snel duidelijk dat we snel nieuw talent nodig hadden om alle aanvragen te kunnen bolwerken. We schreven vacatures uit, maar we hadden geen tijd om die grondig te verwerken en we stelden vast dat we de juiste profielen niet vonden. Op dat moment ontdekte ik dat we beroep konden doen op HR-begeleiding, via een steunmaatregel van de stad Antwerpen. Daar zijn we op ingegaan. We hebben in eerste instantie gewerkt op betere vacatureteksten, zodat we minder sollicitaties zouden krijgen, maar wel betere.”

Beste jaar ooit

Uiteindelijk is 2020 het beste jaar ooit geworden voor Storycatchers. "Onze omzet is verdubbeld. Maar belangrijker vind ik dat onze klantentevredenheid heel hoog scoort, ondanks het uitdagende jaar. Ik ben heel blij dat ik hulp ingeschakeld heb. Een klankbord is van goudwaarde, zeker in uitdagende tijden. Reflecteren is heel belangrijk en daar moet je tijd voor maken, zelfs als er geen tijd is."

De HR-begeleiding is volgens Hans Mathieu van goudwaarde. "Ik wil investeren in onze mensen en ze goed mogelijk ondersteunen en begeleiden, zodat ze zelf kunnen groeien. Dat is voor iedereen het beste op lange termijn.”