2600 stageplaatsen voor jongeren

werkloos

Acht bedrijven hebben zich geëngageerd om binnen de twee jaar 2600 stageplaatsen en arbeidscontracten te realiseren voor jongeren onder de 30. Het initiatief ging uit van het voedingsconcern Nestlé Belgilux dat daartoe een samenwerking opzette met Securex, Adecco, Ernst and Young, IBA, IBM, Sodexo en Axa. Het project Alliance for YOUth wordt in de komende weken ook uitgerold over heel Vlaanderen.

De structurele jeugdwerkloosheid is een van de grootste uitdagingen voor de komende jaren, hebben verscheidene onderzoeken uitgemaakt. Ook de Europese Commissie heeft die problematiek onderkend. Die heeft met het project Jongerengarantie het initiatief genomen om leercontracten, stageplaatsen en beroepsopleidingen voor jongeren te lanceren.

Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé heeft daarop ingepikt en verscheidene van zijn bedrijfspartners en andere ondernemingen ertoe opgeroepen om een positieve rol te spelen in de tewerkstelling van jongeren.

In België is daartoe de Alliance for YOUth ogezet, een alliantie met gemeenschappelijke verbintenissen. De ondernemingen hebben overigens ook contact gezocht met de overheid zodat een vorm van publiek-private samenwerking kan ontstaan. Alvast het Brussels gewest heeft daar reeds op ingetekend.

"Wij geloven er sterk in dat stages een uitstekende gelegenheid vormen voor jongeren om een eerste bedrijfservaring op te doen en dat dit het verschil kan maken op een cv", zei Alexander von Maillot, de ceo van Nestlé Belgilux. "Paul Bulcke, onze internationale topman is daar overigens een mooi voorbeeld van want hij is is zijn carrière destijds begonnen als stagiair. Ik trouwens ook."

Binnen de Alliance for YOUth zullen de partners jongeren ook opportuniteiten aanbieden om zich voor te bereiden op sollicitatiegesprekken, om coachingsessies te volgen en cv-workshops mee te maken.