40 miljoen euro winst voor Fidea

fidea

De verzekeringsmaatschappij Fidea werkte in 2014 een nettowinst bijeen van 40 miljoen euro. De Antwerpse onderneming hoorde tot voor enkele maanden nog thuis in de groep KBC. KBC verkocht de maatschappij in het kader van zijn herstructurering aan het Amerikaanse J.C. Fowers. De Amerikanen schoven Fidea ondertussen evenwel al door naar het Chinese Anbang.

Met een nettowinst van 40 miljoen euro heeft Fidea alvast een uitstekend boekjaar 2014 achter de erug. De activiteiten Niet-Leven zorgden, ondanks de impact van de Pinksterstorm, voor een mooie bruto winstbijdrage van EUR 35,2 miljoen. Het premievolume nam lichtjes toe tegenover 2013 en bedraagt 194,4 miljoen euro.

De verdere uitvoering van de strategische keuze om in Leven de activiteiten af te slanken, leidde in 2014 tot de verkoop van twee subportefeuilles en een hiermee gepaard gaande daling van het premie-incasso met 41% tot EUR 86,6 miljoen. De brutowinst bedraagt 1,4 miljoen euro.

De solvabiliteitsratio bedraagt per eind 2014 296%.

In september 2014 bereikte huidig aandeelhouder J.C. Fowers & Co. LLC een akkoord met de Chinese verzekeraar Anbang over de verkoop van Fidea. De closing van deze transactie wordt, na de goedkeuring door de toezichthouders, eerstdaags verwacht. De toetreding tot de solide verzekeringsgroep Anbang biedt nieuwe opportuniteiten voor de verdere groei en de duurzame ontwikkeling van Fidea.

Edwin Schellens, CEO Fidea over de behaalde jaarwinst: “We blikken terug op een druk maar boeiend jaar. Er werd fors geïnvesteerd in onder meer een gloednieuw ICT-platform, dat intussen werd uitgerold voor de Niet-Leven activiteiten. In combinatie met de dagelijkse werking vroeg dit project veel inzet van onze werknemers enerzijds en veel vertrouwen en geduld van onze verzekeringsbemiddelaars anderzijds. Hun loyauteit en inzet liggen mee aan de basis van deze gunstige resultaten en daar zijn we hen erkentelijk voor. In 2015 blijft de ambitie om het proces naar volledige zelfstandigheid af te ronden, zodat we aldus beschikken over de fundamenten voor de verdere uitbouw van de maatschappij, hierin gesteund door de nieuwe aandeelhouder Anbang.”

Fidea profileert zich als een solide en onafhankelijke verzekeraar voor particuliere cliënten, zelfstandigen en ondernemingen. Het bedrijf houdt er een gedifferentieerde distributieaanpak op na en verdeelt zijn polissen via onafhankelijke verzekeringsmakelaars en in het kader van een bank- en verzekeringssamenwerking, ook via het distributienetwerk van Crelan en Delta Lloyd Bank. Fidea biedt kwaliteitsverzekeringen aan tegen marktconforme prijzen, waarbij het bedrijf vertrekt vanuit de behoeften van de cliëntdoelgroepen. Met zijn Elit3-concept was Fidea pionier in de totaalcliëntbenadering. Bovendien wordt die aanpak ook doorgetrokken naar de benadering van het ondernemingssegment met de concepten Trigoon, Trigoon Plus en de Themawerking. Naast zijn hoofdzetel in Antwerpen heeft Fidea ook een regionale zetel in Namen. Het bedrijf stelt momenteel 375 mensen te werk. De verzekeringsmaatschappij opereert sinds maart 2012 zelfstandig op de markt onder de vleugels van Amerikaans aandeelhouder J.C. Flowers & Co. LLC, die Fidea eind maart 2012 overkocht van de KBC-groep.

J.C. Flowers heeft in september 2014 met de Chinese verzekeringsgroep Anbang een overeenkomst bereikt over de verkoop van Fidea. De closing van deze transactie wordt, na de goedkeuring door de toezichthouders, eerstdaags verwacht.