Bedrijven zijn er kennelijk klaar voor om meer een beroep te doen op freelancers. Het aantal freelance opdrachten op Freelancenetwork steeg vorig jaar immers tot bijna 4.500 tegenover 2.754 in 2014. In vergelijking met 2 jaar geleden verdubbelde het aantal jobs op de website.
En toch is dit aantal volgens Michel Piedfort van Freelancenetwork.be. nog maar het topje van de ijsberg. Het aantal jobs is er sowieso. Bedrijven hebben helaas nog niet altijd de reflex om deze tijdelijke of korter lopende opdrachten uit te besteden aan derden.
De freelance website hoopt dan ook dat bedrijven met het aantrekken van de economie sneller geneigd zullen zijn om werk aan een freelancer uit te besteden omdat zij niet langer de tijd hebben om alles zelf te blijven doen.
Bij de populairste jobs valt ook de groei van specialisten jobs op. Zo voor digitale marketeers en freelancers die er voor zorgen dat Facebookpagina’s of adwordscampagnes van bedrijven beter scoren.
Het gaat hier vaak om opdrachten van een paar uur per week. Werk dat vaak bovenop het werk van een marketeer of de zaakvoerder komt. Voor wie al meer dan 40 uur per week werkt, wordt dit dan echt te veel en is de stap om het uit te besteden lager.
Ook groeit het belang van online dienstverlening. Meer en meer bedrijven vinden het belangrijk dat hun website makkelijk gevonden wordt en dat surfers makkelijker de informatie op hun site vinden waarvoor men komt.
Tenslotte zit alles met direct e-mail in de lift. De vraag naar freelancers die met professionele e-mailprogramma’s met een grafische ondersteuning zoals een Mailchimp kunnen werken, groeit sterk.
Foto:Freelancenetwork.be organiseert geregeld bijeenkomsten waarop freelancers en werkgevers elkaar kunnen ontmoeten.