Aertssen

Aertssen Logistics investeert in spoorverbinding met Franse fabrikant

STABROEK/KALLO – Vanuit het Franse Grenoble vertrekken er sinds enkele weken rechtstreekse goederentreinen richting Aertssen Logistics. De logisiteke tak van de Aertssen Group ontvangt graafmachines en bulldozers op haar multimodale ’Shipit’ terminal en houdt zo 1.000 vrachtwagen van de verzadigde ring van Antwerpen.

Aertssen Logistics legt zich onder andere toe op opslag, modificatie en verzending van zware landbouw) en constructiemachines. Jaarlijks behandelt het familiebedrijf zo’n 15.000 machines. Sinds enkele weken vertrekken er ook vanuit Grenoble drie goederentreinen richting Aertssen Logistics in de haven van Antwerpen, met graafmachines en bulldozers die bestemd zijn voor export over de hele wereld.

In de Waaslandhavenbeschikt Aertssen Logistics over een site van 23 hectaren en over een multimodale ‘Shipit’ terminal van 10 hectaren, die ontsloten is via het water, het spoor en de weg. De logistieke speler koos voor een rechtstreekse spoorverbinding met de machinefabrikant omwille van de hogere koolstofdioxide uitstoot van wegtransport.

“De modalshift is volop aan de gang. Als er een betaalbaar alternatief is voor weg, dan zetten we daar op in. Moet het toch over de weg? Dan willen we dit op termijn ook te gen een zo laag mogelijke uitstoot realiseren”, zegt Sam Aertssen, Business Unit Manager van Aertssen Transport & Aertssen Logistics. Aertssen Group onderzoekt daarom alternatieven zoals vrachtwagens op waterstof, waarbij de onderneming zelf waterstof wil produceren met eigen groene energie.