Eerste tankstation in België omgedoopt tot elektrische hub
ANTWERPEN - G&V Energy Group heeft, samen met Allego, het eerste tankstation van ons land omgedoopt tot laadhub voor elektrische… Lees meer
De voorbije jaren is de traditionele elektrische golfkar uit haar biotoop ontsnapt. Oorspronkelijk ontworpen om het golfspelers comfortabeler te maken op het golfterrein, veroverde de golfkar het stadsbeeld. Knokke-Heist was hier een schoolvoorbeeld van.
Door de wildgroei aan elektrische wagentjes in Europa kwam er op 15 januari 2013 de Europese verordening 168/2013 die de goedkeuring en het markttoezicht op voertuigen met twee, drie en vier wielen regelt. Die Europese verordening impliceert dat Ieder nieuw voertuig dat vanaf 1 januari 2017 wordt verkocht en zich op de openbare weg begeeft, aan de strenge eisen van deze nieuwe homologatie wet moet voldoen. De elektrische golfkar valt hier ook onder.
Die nieuwe veiligheidseisen gaan veel verder dan de vereiste wettelijke accessoires zoals verlichting en veiligheidsgordels. De wagentjes moeten uitgerust zijn met schijfremmen, gelaagd glas met voorruitverwarming en een veiligheidskooi. Dit is niet langer een golfkarretje maar een volwaardig elektrisch stadsvoertuig of citymobiel.
De nieuwe regelgeving opent de mogelijkheid voor een volledige nieuwe automotive industrie voor elektrisch aangedreven stadsvoertuigen. En de gewone golfkarretjes? Die moeten terugkeren naar hun oorspronkelijke omgeving: het golfterrein.
Dus, als u zich voortaan met een nieuw elektrisch stadsvoertuig op de openbare weg begeeft, dan moet dit beantwoorden aan de nieuwe Europese wetgeving. Anders kan het voertuig niet worden ingeschreven en ook niet de nu verplichte nummerplaat bekomen.
Wie over een golfkar beschikt die voor 1 januari 2017 werd geregistreerd en een nummerplaat heeft, zou die probleemloos verder kunnen gebruiken.
Nieuwe golfkarretjes die niet werden geregistreerd en niet aan de nieuwe homologatie wetgeving voldoen, zullen nu wellicht de tweedehands markt overspoelen. Enige voorzichtigheid is dus geboden.
Het leuke nieuws is dat elektrische citymobiels die voldoen aan de eisen van verordening 168/2013 van 15 januari 2013 voortaan in heel Europa op de openbare weg zijn toegelaten.
ANTWERPEN - G&V Energy Group heeft, samen met Allego, het eerste tankstation van ons land omgedoopt tot laadhub voor elektrische… Lees meer
DEURNE - De vakbondsmanifestatie in Brussel leidde tot grote hinder op Zaventem. Verschillende vluchten werden daarom omgeleid naar Deurne. Daar ondervonden passagiers… Lees meer
ANTWERPEN - Wie een elektrische wagen heeft, weet dat het niet evident is een laadpaal te vinden die ook nog… Lees meer
LILLO - Op het terrein van constructiebedrijf Ivens aan de Tijsmanstunnel pronken zeven reusachtige opslagtanks. Ze wachten er op transport naar de… Lees meer
HOBOKEN, OLEN - De materialengroep Umicore heeft woensdag haar strategisch plan voor de komende jaren uit de doeken gedaan. Het… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen