Percontainer Guard 500 Eric Jaspers. Foto: Koen Fasseur.

Amerikaanse kustwacht beveiligt zeecontainers met uitvinding uit … Kalmthout

KALMTHOUT - Een stukje vernuft dat is bedacht én gemaakt in een Kalmthoutse loods gaat de wereld rond. Zo kocht de Amerikaanse kustwacht recent een lading van deze PCG 500 aan. Dat is een kettingsysteem waarmee zeecontainers in veilige omstandigheden kunnen worden geopend. Het bedrijfje Percon Group dat (inmiddels vanuit Kapellen) ook andere diensten levert aan haven, industrie en logistiek, hoopt met dit stalen paradepaardje verder de internationale markt te veroveren.

Eerst even de technische uitleg. Hij lijkt op een paar handboeien. Maar eigenlijk is de Percontainer Guard 500 een superstevige veiligheidsketting – of noem het containersluiting – die je op de dubbele deur van een zeecontainer zet wanneer je die zonder ongevallen wil uitladen. Met de twee stalen ‘grepen’, die netjes passen op de verticale dwarsstaven, en de ketting die daartussen zit, zullen de deuren nooit gevaarlijk openzwiepen wanneer de lading omvalt, verkeerd is gestapeld of om een andere reden druk uitoefent op de binnenkant van de stalen deur.

 

Percontainer Guard 500
Vader Eric Jaspers, dochter Elien en zoon Yannick. Foto: Koen Fasseur.

Want, net als bij een veiligheidsketting aan jouw voordeur, gaat de container hiermee maar een stukje open. Ongevallen aan de handen, of erger aan het hoofd, worden zo vermeden. En dat is bedrijven echt wel iets waard in een wereld waarin zowat àlles in containers over de wereldzeeën gaat. De kettingsluiting, die op zich amper 4 kg weegt, houdt een gewicht tot 5 ton in bedwang.

Gebruiksvriendelijkheid

Geestelijke vader van dit stalen stuk veiligheid is Eric Jaspers, die met zijn bedrijf Jaspers al heel wat ervaring had in containers op maat, waarmee hij ook tegemoetkwam aan de nood van één klant. “Het was 2013, en die klant had op zijn bedrijf zo’n ongeval voorgehad: werknemer verwondt hand bij het tegenhouden van vallende lading. Wij hebben een eerste exemplaar uitgetest en geperfectioneerd. Later werkten we in ons atelier verder aan gebruiksvriendelijkheid, staalsoort, gewicht, en hebben we de keuring laten doen bij Vinçotte. Een lang proces.”

Percontainer Guard 500
Foto: Koen Fasseur.

Toen werkgeverscentrale Cepa de Antwerpse dokwerkers wees op de nieuwigheid, kon Jaspers echt aan de bak, en sindsdien is het niet meer gestopt. Leuk toeval is dat zoon Jaspers, Yannick, in die tijd net klaar was op school en mee in het bedrijf wilde stappen. Eric: “Ik heb hem in de auto gezet en alle havens laten rondrijden: Antwerpen, Zeebrugge, Gent. Overal moest hij het systeem gaan tonen. Toen hij dacht klaar te zijn, bleek dat hij was vergeten dat er in Nederland ook heel wat havens zijn.”

Er moet niet voor élke container een Guard worden meegeleverd. Wel moet hij in logistieke bedrijven in de buurt, vaak aan de poort, beschikbaar zijn wanneer de stalen deuren opengaan na een (zee)reis. Zo zijn er al achthonderd geleverd, of ze zijn in bestelling. “China, de Verenigde Staten, Australië, Canada … we zijn hier in Kapellen vlaggetjes op de wereldkaart aan het zetten”, lacht Eric Jaspers. “Bijzonder fier zijn we nu op een eerste bestelling van de Amerikaanse kustwacht. Die heeft vier veiligheidssystemen op containers uitgetest. Wij zijn daar als beste en meest haalbare uitgekomen. We zijn ook een beetje ongerust, want de VS heeft héél veel kuststroken … Gaan we dat wel kunnen bijhouden?”

 

Percontainer Guard 500
Foto: Koen Fasseur.

Poedercoating

Want voorlopig is er maar één atelier aan de Klinkaardstraat in Kalmthout waar de technische jongens van Percon de Guard in elkaar lassen en het staal door, ook al in eigen huis gemaakte, mallen duwen. Alleen de poedercoating gebeurt buitenshuis.

Het is nu afwachten of de Amerikaanse douanemensen even enthousiast zijn als alle andere klanten. De rest van de Percon Group, die is gesticht op de fundamenten van containerbedrijf Jaspers, biedt trouwens nog andere materiële diensten aan de transport-, logistieke en havensector. Zo zijn er hijsbakken, ook in eigen huis bedacht en gemaakt, zeilen en gaasnetten voor op open containers, en is er een gespecialiseerd atelier voor alle soorten aanhangwagens. Ook belettering en signalisatie zitten nu in de groep. De containers zelf komen niet meer uit het atelier van Percon, vroeger dus wel. Jaspers: “Die hele markt is wat veranderd, het is vanuit de internationale concurrentie telkens zoeken naar nieuwe uitdagingen, en je mag niet stil blijven staan.”

 

Eric Jaspers
Foto: Koen Fasseur.

Leuke zijstap van de containerbusiness: met een idee voor een ‘zwembadcontainer’, die Eric in 2015 bedacht voor zijn jarige dochter Elien, haalde Percon het nationale nieuws, en de telefoon stond roodgloeiend. Dit idee is om verschillende redenen nooit écht doorgebroken, maar Elien, de zwemmende tiener van toen, legt nu wel mee de internationale contacten voor de PCG 500.