Antwerp Dry Docks neemt doorstart

ship

Antwerp Dry Docks, het vroegere Antwerp Ship Repair heeft een doorstart genomen. Het scheepsherstellingsbedrijf is na verscheidene moeilijke jaren in handen gekomen van een vast aandeelhouderssyndicaat en kreeg inmiddels al enkele mooie orders te verwerken.

De haven van Antwerpen had destijds een internationale reputatie als scheepshersteller. Namen als Beliard, Mercantile, Fulton e.a. droegen de reputatie van Antwerpen wereldwijd uit. Sindsdien is de sector van de scheepsherstelling verhuisd naar landen als Turkije, India en Korea. Alleen Antwerp Ship Repair hield nog even stand. Moeizaam en ondanks opeenvolgende financiële troubles. Eind verleden jaar ging Antwerp Ship Repair voor de zoveelste keer failliet. De pakweg 100 overblijvende arbeiders kregen hun C4.

Ook de overnamestrijd was een frustrerend verhaal. Verscheidene kandidaat-overnemers dienden zich aan maar bleken onvoldoende garanties te bieden. Tot het loods- en bootmannenbedrijf Brabo zich kon doorzetten en na al die jaren het initiatief nam om de werf over te nemen.

Brabo bouwde daartoe een aandeelhouderssyndidaat uit met scheepshersteller Engine Deck Repair (16,3%), scheepshersteler Navitec (16,3%) en constructiebedrijf Roll-It (16,3%). Brabo heeft zelf 51% van het kapitaal in handen.

Voorzitter Ronny Detienne van Brabo zegt 100% te geloven in de nieuwe onderneming. Brabo was al verscheidene keren gecontacteerd om deel te nemen aan reddingsoperaties van het oude Antwerp Dry Docks. "Wij zijn binnen het nieuwe Antwerp Dry Docks allemaal partners", zei hij in een gesprek met Gazet van Antwerpen. "Brabo fungeert in dit opzicht als een soort scheidsrechter tussen de twee scheepsherstellers. Die brengen alle twee hun kennis in en hebben op het bedrijventerrein elk hun eigen zone."

Ondertussen zijn al verscheidene schepen binnengelopen op de nieuwe werf.