Antwerp-Tax kiest voor hybride wagens

nogeensmerc

Antwerp-Tax, de grootste taxi-onderneming van Antwerpen schakelt om naar hybride auto's. De eerste vier exemplaren van in totaal 35 bestelde wagens Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid werden inmiddels in gebruik genomen. AT keert trouwens terug naar zijn zwarte outfit. Gele toetsen daarin moeten de herkenbaarheid van taxi’s in het Antwerpse stadsbeeld bevorderen.

Bij de officiële voorstelling van de nieuwe wagens stelde gedelegeerd-bestuurder van AT, Koen Van Oorschot: “In de rijke historiek van ons familiebedrijf reden we van 1960 tot 2000, zo’n 40 jaar ononderbroken dus, met zwarte Mercedes-Benz wagens. Nadien schakelden we over naar zilvergrijze wagens. Ook die uitvoering straalde klasse uit en was een succes. In die mate dat concurrerende bedrijven ons volgden en ook zilvergrijze wagens inschakelden. Inmiddels kregen we signalen uit het stadsbestuur dat er een vraag is naar meer herkenbare taxi’s. We anticiperen nu die vraag en keren terug naar zwarte wagens, die in de taxi-exploitatie voorzien worden van geelgeblokte strips op beide zijkanten. Ook qua dakverlichting wordt geëxperimenteerd met de gele kleur. We zijn ervan overtuigd op die manier bij te dragen tot de gewenste duidelijker identificatie van de taxi in het straatbeeld. De zijstrips zijn magnetisch en kunnen verwijderd worden voor limo-opdrachten, een activiteit waarvoor AT ook vergund is.” Op de presentatie waren ook reeds twee mini-busjes Mercedes-Benz V-klasse in de zwarte outfit te zien.

Wat de overschakeling van de wagenvloot naar hybride wagens betreft speelt Antwerp-Tax duidelijk een pioniersrol. Reeds begin augustus 2013 werd een eerste hybride testvoertuig in gebruik genomen. Nu is AT het eerste Antwerpse taxibedrijf dat resoluut en consequent voor hybride wagens kiest.

Nogmaals Koen Van Oorschot: “We waren al geruime tijd op zoek naar een milieuvriendelijke taxi, maar kregen geen gepast voertuig voorgesteld. Tot Mercedes-Benz op de proppen kwam met haar E 300 BlueTEC Hybrid model en de combinatie van een diesel-verbrandingsmotor en een elektromotor. We schakelden een eerste, later ook een tweede testvoertuig in in de dagelijkse, veeleisende exploitatie. Een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 3,8 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 99 g/km klonk veelbelovend. De praktijk wees uit dat wat op papier stond ook reëel was. De hybride wagens zijn duurder in aankoop maar het verbruik is merkelijk lager. Dus beslisten we de vloot over te schakelen naar de nieuwe technologie en zo bij te dragen tot een duurzamer milieu en een betere luchtkwaliteit in Antwerpen en omstreken. We hopen dat het stadsbestuur meegaat in dit verhaal door het installeren van extra standplaatsen voor hybride en wellicht ook elektrische taxivoertuigen.”

Voor de chauffeurs en de passagiers verandert er niets: het omschakelen van verbrandingsmotor naar elektromotor gebeurt vlot en geruisloos, idem dito voor de schakelbewegingen; energie die vrijkomt tijdens het vertragen wordt automatisch gerecupereerd door de batterij, milieuvriendelijke en toekomstgerichte technieken, zoals de verbeterde aerodynamische eigenschappen, de recuperatie van de bewegingsenergie, of de ECO start/stop-functie staan borg voor lage verbruiks- en emissiecijfers.

Op de foto: van links naar rechts: Erik Van den Heuvel van Mercedes-Benz Belgium, Koen Kennis, Antwerps schepen bevoegd voor taxibedrijven en Koen Van Oorschot (geknield), gedelegeerd bestuurder Antwerp-Tax.