Nieuws Antwerpen Antwerpse designbedrijven werken samen

Antwerpse designbedrijven werken samen

Antwerpse designbedrijven werken samen

advvDe designmarkt is niet makkelijk. De concurrentie uit het buitenland is heel hard. Start-ups moeten opboksen tegen veel vooringenomenheden. Tien Antwerpse designbedrijven hebben in dit opzicht front gevormd. Ze gaan daarbij Antwerpen uitspelen als gemeenschappelijke troef.

Met ADDV, Antwerp Design and Deco Valley is het de tien bedrijven erom te doen niet alleen marktaandeel voor zichzelf te veroveren maar in de ionderlinge samenwerking ook de band met de klanten te versterken. Uitgegaan wordt van de vaststelling dat de tien effectief elkaars concurrenten zijn maar dat ze anderzijds ook totaal verschillende producten verkopen. Waarom zouden ze dus elkaars klanten niet bewerken? In dit opzicht gaat het dan niet enkel om marktverruiming maar kunnen op bepaalde domeinen zoals logisitek enorme kostenbesparingen gerealiseerd worden.

Volgens Geert-Jan Van Cauwelaert van XLBoom uit Wijnegem dateert de idee om te gaan samenwerken al van tien jaar geleden. In een gesprek met het financieel weekblad Trends geeft hij aan dat hij toen net als zijn collega Philippe Delaisse van Ethnicraft uit Boom op zoek was naar een geschikt pand. Vandaar die idee om eventueel samen iets op te zetten. Die wilde idee van toen bleek evenwel niet uitvoerbaar. Ze gingen dan toch elk hun eigen weg. Ethnicraft kwam in Boom terecht, XLBoom in Wijnegem.

Omdat ze elkaar op internationale designbeurzen bleven tegen het lijf lopen bleef het vuurtje evenwel smeulen. De samenwerking kwam dan toch voorzichtig op gang. Met een gemeenschappelijke City Guide bv. Met een website, een Facebookpagina, een Twitterpagina…. Finaal is besloten om ADDV op te richten, een vorm van samenwerking die evenwel nog niet in vaste structuren gegoten is. Vandaar de hoop van Geert-Jan van Cauwelaert om op termijn tot een structurele organisatie te komen. Voorzichtigheid staat evenwel voorop. “We willen stap voor stap gaan en een kosten/batenanalyse voor ogen houden”, zegt hij tot Trends.

“Het is misschien wel een clichĂ© maar samen staan we echt veel sterker. (…) Voorlopig is het feit dat we alles zelf moeten financieren ons enige knelpunt. Wij kunnen bij geen enkele dienst terecht voor ondersteuning.”

De tien leden van ADDV:

Bulo (Mechelen)
Domani (Hever)
Ethicraft (Boom)
Goodwill (Kontich)
Heerenhuis Manufactuur (Hoboken)
Henry Dean (Massenhoven)
Royal Botania (Nijlen)
Scapa Home (Wilrijk)
Serax (Antwerpen)
XBBoom (Wijnegem)

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Meest gelezen in deze regio

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.