Elements werd in 2010 opgericht door Christophe Declercq, met de ambitie om distributie in de outdoor- en lifestylemarkt anders aan te pakken: bewuster, transparanter en met meer maatschappelijke verantwoordelijkheid. Die visie leverde het bedrijf in 2023 als eerste distributeur in de Benelux een B Corp-certificaat op.
Vandaag telt Elements 21 medewerkers verspreid over België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Het familiebedrijf, gevestigd in Edegem, werkt als distributeur en agent voor internationale merken zoals Patagonia, Osprey, Zamberlan, Houdini, Klean Kanteen en Care Plus. Het levert aan zowel onafhankelijke winkels als grote ketens, waaronder A.S.Adventure en Bever.
Nieuwe showroom
Na de succesvolle uitbouw van zijn showroom in België, opent Elements later dit jaar een tweede showroom in Nederland. “We merken dat retailers nood hebben aan een sterke, lokale partner die duurzame waarden vertaalt naar een geloofwaardige commerciële aanpak,” zegt oprichter Christophe Declercq. “Met deze uitbreiding willen we nog dichter bij onze klanten en merken staan.”
De showroom moet een ontmoetingsplek worden waar merken, retailers en andere partners samenwerken aan duurzame groei in de outdoorretail.
Duurzaam ondernemen is geen bijzaak voor Elements, maar de kern van de bedrijfsvoering. Sinds 2019 zet het bedrijf zwaar in op het terugdringen van luchttransport. In 2023 werd 90% van alle import per schip vervoerd, wat leidde tot een vermindering van de CO₂-uitstoot met bijna 90% ten opzichte van 2019. “Ook in tijden van geopolitieke spanningen blijven we vasthouden aan die keuze,” aldus Coomans.
Impactkorting voor retailers
Een opvallend initiatief van Elements is de zogenaamde impactkorting, die retailklanten beloont voor hun eigen duurzame inspanningen. “Wij geloven dat echte verandering alleen mogelijk is als elke schakel in de keten verantwoordelijkheid neemt,” zegt Coomans. “Met dit soort initiatieven willen we die collectieve actie stimuleren.”
Met de uitbreiding naar Nederland, het behalen van het B Corp-certificaat en tal van duurzaamheidsinitiatieven, bouwt Elements gestaag aan een toekomst waarin economische groei en positieve impact hand in hand gaan. “Na 15 jaar zijn we meer dan ooit overtuigd van ons model,” besluit Declercq. “De komende jaren willen we nog meer ondernemers en merken inspireren om anders te denken over groei en distributie.”