Zidis_POAB_Medrepair_DemoShuttle_Foto22 © Port of Antwerp-Bruges.

Antwerpse haven test autonome containershuttle: eerste live demonstratie op terminal

Op de terminal van Medrepair in de haven van Antwerpen vond donderdag de eerste live demonstratie plaats van een autonome, elektrische containershuttle. Het voertuig verplaatst lege containers tussen verschillende operationele zones binnen de terminal. De test is onderdeel van het Europese H2020-project PIONEERS, dat inzet op het verlagen van broeikasgasemissies in havens.

De shuttle is ontwikkeld in samenwerking met Akkodis, VDL, Medrepair (onderdeel van Medlog SA binnen MSC) en Port of Antwerp-Bruges. Met de inzet van het voertuig willen de partners repetitieve en logistiek complexe containerverplaatsingen automatiseren. Zo kunnen schaarse truckchauffeurs worden ingezet voor taken met meer toegevoegde waarde.

De autonome shuttle rijdt volledig elektrisch en wordt aangedreven door een 168 kW elektromotor met een batterijcapaciteit van 144 kWh. Het voertuig heeft een actieradius van 8 uur op een volle lading en kan tot 48 ton vervoeren. Navigatie gebeurt via sensoren en software die het voertuig toelaten autonoom vooraf bepaalde routes te volgen. De centrale Human-Machine Interface (HMI) biedt realtime overzicht over de operatie.

© Port of Antwerp-Bruges.

Dagelijkse terminalactiviteiten bestaan voor een groot deel uit korteafstandstransfers van lege containers. Deze verplaatsingen worden steeds complexer door ruimtegebrek en de nood aan efficiënte doorstroming. Door dit onderdeel te automatiseren, verwachten de initiatiefnemers een verbetering in operationele efficiëntie én een bijdrage aan de vergroening van havenlogistiek.

De test in Antwerpen volgde op een eerdere technische validatie in Breda eerder dit jaar. De demonstratie in een reële werkomgeving leverde inzichten op voor verdere opschaling en commerciële toepassing.

© Port of Antwerp-Bruges.

Bij Medrepair zijn de verwachtingen positief. “Door dit proces te automatiseren met zero-emissie voertuigen introduceren we een oplossing die duurzaamheid combineert met snelheid, betrouwbaarheid en kostenefficiëntie,” aldus Daniel Tocantins, directeur Europa bij Medrepair.

VDL, dat het voertuig ontwikkelde, bouwt voort op ervaring met geautomatiseerd zwaar transport in havens wereldwijd. “De Mixed Traffic Transporter die hier rijdt, is een doorontwikkeling van systemen die we eerder in o.a. Rotterdam en Singapore hebben ingezet,” zegt Karel Smits, directeur New Business bij VDL Automated Vehicles.

Het PIONEERS-project omvat in totaal 19 concrete initiatieven om de uitstoot in havens te reduceren. De autonome shuttle is één van de eerste toepassingen die in een operationele context wordt getest.