cmbvoorecht2

Antwerpse rederij CMB verlost schepen van CO₂-uitstoot: “In een jaar tijd drie wereldprimeurs met waterstof”

ANTWERPEN - De Antwerpse rederij CMB heeft het grootste schip ter wereld op waterstof gemaakt. Dat gebeurde via CMB.Tech, het onderdeel van CMB dat schone technologie ontwikkelt. Het schip zal worden gebruikt om onderhoudspersoneel van windmolens op zee te vervoeren. CMB wil vanaf 2025 ook 28 grote schepen van het ene naar het andere werelddeel laten varen zonder één gram CO₂-uitstoot.

Alexander Saverys (44), topman van CMB, stelt de nieuwe uitvindingen van zijn bedrijf deze week voor op de World Hydrogen Summit in Rotterdam, waar duizenden belangrijke spelers in de waterstofindustrie samenkomen.

Vandaag varen veel schepen op diesel. Door de groei van de internationale scheepvaart is de uitstoot van broeikasgassen van de sector volgens het Europese Milieuagentschap in de periode 1990-2017 met ruim 31% toegenomen. De internationale scheepvaart werkt dus steeds lustiger mee aan de klimaatopwarming en bijgevolg ook aan de gevolgen daarvan, zoals overstromingen.

De oplossing die al een tijdje wordt geopperd, is waterstof. Want die energiebron stoot geen CO₂ uit, en is dus een gegeerd alternatief.

CMB.Tech heeft in Rotterdam een nieuwe waterstofmotor voorgesteld. Maar jullie hadden twee jaar geleden toch al een waterstofmotor ontwikkeld?

Alexander Saverys: “Ja, we hebben in 2020 een motor voorgesteld, die voor 85% op waterstof en voor 15% op diesel vaart. We hebben die samen met het Gentse bedrijf ABC gemaakt. We gaan die motor installeren op de HydroTug, een sleepboot die we aan het maken zijn voor de Antwerpse haven en die eind dit jaar zal worden opgeleverd. Maar nu presenteren we een nieuwe motor die voor 100% op waterstof zal varen. Er komt dus geen diesel meer aan te pas.”

Voor welke schepen zal die volledige waterstofmotor worden gebruikt?

“In de eerste plaats voor nicheprojecten, omdat hier dus geen diesel als vangnet beschikbaar is. Een schip dat deze motor gebruikt, moet met andere woorden altijd waterstof in de buurt hebben om bij te tanken. Er zijn bijvoorbeeld vergevorderde plannen om deze motor op een schip in Noorwegen te gebruiken dat in 2024 wordt opgeleverd. In Noorwegen is veel waterstof aanwezig. We willen met die volledige waterstofmotor ook walstroom leveren aan schepen. Daardoor moeten schepen aan de wal niet meer op diesel blijven draaien, en moeten er geen elektriciteitskabels worden getrokken.”

“Onze iets oudere waterstofmotor, die dus nog voor 15% op diesel draait, willen we trouwens voor goederentreinen gebruiken, die vandaag soms nog op diesel rijden. We zijn daar met een spoorvrachtoperator over in gesprek.”

 

Dit is de eerste motor ter wereld die volledig op waterstof draait. — © MCA

CMB stelt in Rotterdam ook de Hydrocat voor: een schip van 25 meter lang dat voor 80% op waterstof vaart, en maar voor 20% op diesel.

“Onze Hydrocat is het grootste schip van de planeet dat op waterstof vaart. Het heeft bijna zes miljoen euro gekost, en zal worden gebruikt om onderhoudspersoneel van windmolenparken op zee van en naar die parken te brengen. Vanaf juni zal de Hydrocat operationeel worden. De Hydrocat is gemaakt door Windcat Workboats, een Nederlands dochterbedrijf van CMB. Volgend jaar levert onze dochter trouwens nog drie andere Hydrocats op.”

“Daarmee hebben we dit jaar dus drie wereldprimeurs. Want naast de Hydrocat is er dus ook de grootste motor ter wereld die alleen op waterstof vaart, en eind dit jaar leveren we ook de eerste waterstofsleepboot ter wereld op.”

CMB stelt mooie innovaties voor, maar voor echt grote schepen is waterstof geen alternatief, omdat zo’n waterstofmotor op een groot schip te veel plaats zou innemen.

“Daar hebben we een alternatief voor: in de periode 2023-2025 gaan we 28 schepen opleveren die op groene ammoniak kunnen varen, en daar dus nul CO₂ bij uitstoten. Groene ammoniak neemt aan boord minder plaats in dan waterstof. Om die ammoniak te verkrijgen, gaan we een waterstofmolecule verbinden met stikstof. Die waterstof kunnen we voor een deel zelf leveren, dankzij ons waterstoftankstation in Namibië, dat we eind dit jaar willen openen. De schepen op groene ammoniak zullen onze klassieke dieselschepen vervangen die vandaag van het ene werelddeel naar het andere varen, bijvoorbeeld van Europa naar Afrika, of van Brazilië naar China. We vergroenen onze schepen dus aan een snel tempo.”