Afbeelding1 Piet Buyck, oprichter en CEO Garvis. Foto RR

Antwerpse start-up ontwikkelt artificiële intelligentie om aankoopgedrag te voorspellen

ANTWERPEN - Het voorspellen van aankoopgedrag door bedrijven gebeurt nog vaak met Excel-spreadsheets. Maar in onzekere economische tijden wordt dat steeds moeilijker. De Antwerpse start-up Garvis ontwikkelde daarom een AI-platform voor vraag- en voorraadplanning, zodat bedrijven snel kunnen reageren op schommelingen in het aankoopgedrag van klanten.

Het platform van Garvis maakt gebruik van artificiële intelligentie die onverwachte veranderingen in het vraagpatroon snel kan herkennen. Op die manier kunnen planners hun prognoses tijdig bijstellen.

Een jaar na lancering heeft Garvis 3,5 miljoen euro opgehaald. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital, en de Duitse groep Bosch Ventures.

“We willen ook kmo’s toegang geven tot vraag- en voorraadplanning op basis van AI-technologie.”

CEO Piet Buyck

Garvis werkt samen met de Universiteit Antwerpen om de voorspellende algoritmes te verbeteren. Volgens Garvis-oprichter en CEO Piet Buyck is de technologie ook toegankelijk voor niet-specialisten.

“Grote multinationals hebben meestal hun eigen geavanceerde planningssystemen”, vertelt hij. “We willen naast grote bedrijven ook kmo’s toegang geven tot vraag- en voorraadplanning op basis van AI-technologie. Hun IT-niveau doet er niet toe.”

“De planner kan rechtstreeks communiceren met artificiële intelligentie, via wat wij een bionische interface noemen. Hij gebruikt zijn ervaring om de realtime data automatisch om te zetten naar de meest nauwkeurige plannen.”