Zes jaar lang was hij bezieler van de Belgische tak van het Nederlandse Swapfiets – een maandelijks abonnement waarbij je een fiets krijgt die in orde is zodat jij zonder zorgen de weg op kan – vanaf morgen, donderdag, begint Thomas Schiltz (33) aan een nieuw hoofdstuk. Met start-up Waste Warriors bindt hij de strijd aan met voedselverspilling.
“Onze landbouwers krijgen een deel van hun oogst niet verkocht aan de supermarkten”, vertelt Thomas Schiltz, die opgroeide naast een boerderij in Schilde. “Appels die te klein of te groot zijn, een pompoen die averij opliep tijdens een hagelbui en nu enkele kleine, bruine plekjes op de schil heeft… Dat belandt allemaal op de afvalberg. Terwijl er, uiteraard, helemaal niets mis is met die producten. Ze voldoen gewoon niet aan de standaarden en/of afmetingen die de supermarktketens de boeren opleggen.”
Waste Warriors gaat met die ‘overschotten’ aan de slag. “Voor onze eerste actie willen we 10 ton pompoenen redden bij een Waaslandse boer”, zegt Thomas Schiltz. “Daar willen we soep van maken – ja, dat worden héél véél liters soep – en wegschenken aan de voedselbank. Twee weken geleden maakten we, als opwarmertje, al zeshonderd appelbollen van 150 kilogram appels die anders toch niet verkocht zouden geraken. Dat deden we in samenwerking met een Antwerpse bakker.”

Maar eerst moet de start-up geld inzamelen. “Dat doen we via een crowdfunding”, vertelt Thomas Schiltz. “Pas als we voldoende fondsen hebben, kunnen we die 10 ton pompoenen oppikken. De boer moet een eerlijke prijs krijgen. Alleen zo krijgen we ook hen mee aan boord. Maar al te vaak gooien onze landbouwers die ‘misvormde’ producten terug op het veld, omdat ze plukken, sorteren en wassen meer kost dan wat ze er voor kunnen krijgen. Daar willen wij verandering in brengen.”
Wastebox
Op termijn wil Waste Warriors ook een ‘wastebox’ op de markt brengen. “We zullen veel aan de voedselbanken schenken, maar we blijven natuurlijk ook een bedrijf”, klinkt het. “Via een abonnement zal al wie intekent per kwartaal een box aan huis geleverd krijgen. Al wat we maken met onze van de afvalberg geredde producten, zullen we op die manier verkopen. Appelsap van te kleine appels, pasta van gedeukte groentjes? Kan allemaal. Zo strijden we met z’n allen tegen voedselverspilling en krijgt de boer een eerlijke prijs.”
Met z’n allen. Dat is belangrijk voor Waste Warriors. “We willen een community creëren”, zegt Thomas Schiltz. “Iedereen kan meehelpen. Door ons te volgen op sociale media, tips te geven – wie weet heeft jouw nonkel wel een perenboerderij en zit ‘ie met veel overschotten – en mee na te denken over hoe we die restproducten tot iets lekker kunnen verwerken. En door ons financieel te steunen en later een abonnement op onze wastebox te nemen, natuurlijk.”
“Via een abonnement zal al wie intekent per kwartaal een box aan huis geleverd krijgen. Al wat we maken met onze van de afvalberg geredde producten, zullen we op die manier verkopen. Appelsap van te kleine appels, pasta van gedeukte groentjes? Kan allemaal”
Thomas Schiltz
Waste Warriors staat ondertussen al met verschillende landbouwers in contact. “De pompoenteler, daar hadden we het al over”, zegt Thomas Schiltz. “Maar ook een champignonkweker, een appelboer,… Het vinden van restproducten is niet moeilijk, er ligt heel veel te wachten. Wat wel een uitdaging is? Mensen vinden die grote hoeveelheden van die bepaalde groente of fruit kunnen omzetten in een eindproduct dat we aan de voedselbank kunnen schenken of in onze box kunnen verkopen.”
“We willen een verschil maken”, besluit Thomas Schiltz. “Iets goed doen voor de wereld: da’s pas ondernemen.”