De Antwerpse transportondernemingen hebben zich goed weten te handhaven op de Belgische markt. In een relatief moeilijk 2014 slaagden zij er minstens in hun posities te consolideren. Enkele deden voorzichtig beter. De analisten van de Trends Top 100 van de transportsector hebben het over een jaar waarin “iedereen zowat ter plaatse bleef trappelen.”
Wie elke dag in de file staat zal het nauwelijks kunnen geloven: het gemiddelde aantal afgelegde kilometers van de Belgische vrachtwagens is in 2014… gedaald naar 20.445 kilometer. Dat duidt er alvast op dat de concurrentie op de markt bikkelhard was. Niet in het minst van buitenlandse bedrijven die de markten hier kwamen afschuimen.
Een overzicht van de meest onderscheiden sectoren en de positie van de Antwerpse bedrijven:
* uitzonderlijke transporten: Aertssen Transport, Stabroek: omzet 19,8 miljoen euro. Rangschikking: 1
* verhuizingen: GOV Log, Zwijndrecht: omzet 77 miljoen euro. Rangschikking: 1
* algemeen transport: Crossrail, Deurne: omzet 77 miljoen. Rangschikking: 18
* expediteurs: Kühne und Nagel, Antwerpen: omzet 292 miljoen. Rangschikking: 2
* opslag: MSC, Antwerpen: omzet 254 miljoen euro. Rangschikking: 5
* snel transport: ASX, Antwerpen: omzet 10 miljoen euro. Rangschikking: 10
* luchtvaarttransport: Flying Services Group, Deurne: omzet 38 miljoen. Rangschikking: 12
* zeevaartagentschappen: MSC, Antwerpen: omzet 28 miljoen. Rangschikking: 1
* scheepsbevoorrading: De Wit Bunkering, Antwerpen: omzet 61 miljoen. Rangschikking: 1
* zeevaart: Euronav, Antwerpen: omzet 318 miljoen. Rangschikking: 1
* containervervoer: Inter Ferry Boats, Antwerpen: omzet 121 miljoen euro. Rangschikking: 2
* tanktransport: Katoen Natie, Antwerpen: omzet 6 miljoen. Rangschikking: 11