Ceusters

Antwerpse vastgoedgroep ziet steeds meer super-magazijnen opduiken

De Belgische logistieke sector boomt. Uit een marktanalyse van de Antwerpse vastgoedgroep CEUSTERS blijkt dat er dit jaar naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bijkwam. De magazijnen worden steeds groter, gesofisticeerder en diverser. Stilaan dreigen ook de huurprijzen voor het eerst in jaren omhoog te gaan. Ook tijdens de coronacrisis blijft de vraag naar opslagruimte bijzonder groot en zal die door de groeiende e-commerce nog toenemen.

Tussen 2013 en 2019 is er meer dan 3 miljoen vierkante meter aan nieuwe magazijnen bijgebouwd. Het gaat hier om nieuwe logistieke magazijnen die groter zijn dan 40.000 vierkante meter. Dat is het equivalent van 443 voetbalvelden of 1.174 vierkante meter per dag. In 2020 kwam er naar schatting nog eens bijna 600.000 vierkante meter nieuwe stock bij, goed voor zo’n 1.644 vierkante meter per dag. Ook in 2021 en 2022 zitten er al zo’n 400.000 vierkante meter nieuwe magazijnen in ons land in de pijplijn.

Dat er steeds meer vraag is naar zo’n opslagplaatsen, is volgens vastgoedexpert CEUSTERS een direct gevolg van de coronacrisis en het feit dat we allemaal veel meer online bestellen. Winkels en bedrijven zijn verplicht om meer strategische voorraden aan te leggen. “E-commerce bloeit als nooit tevoren en de vraag naar opslagcapaciteit is heel groot. Voor veel bedrijven bleek online verkoop de levenslijn tijdens de lockdown. Dat zet zich verder de komende jaren”, zegt Christophe Wuyts, Head of Industrial Agency bij CEUSTERS.

Groter, gesofisticeerder en diverser

Er kwamen niet alleen meer distributiecentra bij, ze werden ook groter, gesofisticeerder en diverser. De zogenaamde ‘mega-distributiecentra’ of ‘super-magazijnen’. Concreet kwamen er sinds 2013 zo’n 41 van die super-magazijnen, waarvan het overgrote deel is gebouwd in Vlaanderen. “De magazijnen worden steeds groter omdat de logistiek steeds meer evolueert. Vandaag wordt alles veel meer geautomatiseerd of door robots afgehandeld waardoor je bijvoorbeeld grotere pallets hoger op elkaar kan stapelen zonder risico”, vervolledigt Christophe Wuyts.

Vooral de haven van Antwerpen en de provincie Oost-Vlaanderen doen het goed. Zowat de helft van alle magazijnen werd in deze provincies gebouwd. Enkele kwamen op de grens met Vlaams-Brabant.

Jarenlang verloor België grote magazijnen aan Nederland, waar er een betere regelgeving rond nachtarbeid was. “Maar die tijd is nu stilaan voorbij”, klinkt het bij CEUSTERS. “Dat België de komende jaren een sleutelrol zal innemen voor de logistiek in Europa staat in de sterren geschreven." Vandaag staat amper één procent van alle magazijnen in België leeg. Dat is een historische leegstandsgraad en daarmee is België zelfs de koploper van Europa.