Autogrill wil rentabiliteit verhogen

autogrill

De restauratieketen Autogrill stuurt zijn activiteiten permanent bij. De hoge loonkost is in België een zware handicap. In dit opzicht werden in de afgelopen maanden een aantal sites verkocht. Met de installatie van een ECM-oplossing (enterprise content management) wil het bedrijf zijn werkingskosten verder doen dalen.

Autogrill is als Italiaanse multi gegroeid uit een actieve acquisitiepolitiek waarbij ook in Belgïë bekende logo's overgenomenw werden. Zo de AC Restaurants en Carestel. Beide groepen zijn ondertussen geïntegreerd binnen de groep van de familie Benetton. Carestel en Ac Restaurant functioneren nu naast andere bekende logo's zoals Starbucks Coffee, Pizza Hut, Délifrance, Panos, Quick enz. Autogrill heeft licenties genomen op die onderscheiden merken.

De Belgische activiteiten van Autogrill zijn ondertussen bijeengebracht onder één hoed met Nederland. Het gaat dan om Autogrill Bene. De general manager van Autogrill Bene, Mario Orinx stuurt van zijn kant vanuit de hoofdzetel in Antwerpen ook nog eens de activiteiten in Frankrijk aan. Autogrill Bene runt onderhand 85 sites en stelt 1100 mensen tewerk. Verleden jaar werd een omzet bijeengewerkt van 85 miljoen euro.

Ook bij Autogrill kijken ze met enige onrust tegen de verdere economische ontwikkelingen aan. De Italiaanse keten is bezorgd om de evolutie van de hoge loonkost in dit land. Die negatieve cijfers komen bovenop de macro-economische stilstand waardoor de rentabiliteit van de Belgische vestigingen bedreigd wordt. Het is er general manager Mario Orinx dan ook om te doen de kosten beter onder controle te krijgen. Volgens woordvoerder Cedric Pauwels "moet er op alle niveaus gewerkt worden om de achterstand ten aanzien van de omringende landen weg te werken zodat onze markten opnieuw competitief kunnen zijn. De situatie is anders onhoudbaar."

In eerste instantie werden in de afgelopen maanden een aantal sites verkocht. "We hebben ons vervolgens vooral toegespitst op de attitude van onze werknemers", zegt Cedric Pauwels. "Door een grote focus te leggen op de inbreng van de individuele werknemers kan Autogrill nu rekenen op zeer gemotiveerde medewerkers die meteen een meerwaarde betekenen voor de groep. Zij zetten de gasten dan weer centraal en zo creëert Autogrill een ervaring voor de klanten wat resulteert in loyaliteit en tevredenheid."

De diversifcatie van de activiteiten moet mee de rentabiliteit van de onderneming ondersteunen. Autogrill heeft geïnvesteerd in de meest uiteenlopende merken en verkoopskanalen. Zo in locaties op luchthavens, langs de snelwegen maar ook in stations en metro's. Ongeacht de manier van reizen en los van de smaak van de individuele mensen is er telkens voor iedereen wat wils.

De doorgedreven informatisering is een vierde stap op weg naar meer rentabiliteit. Autogrill Bene heeft onlangs met succes de ECM-oplossing Corsa van het bedrijf Infomat uitgerold. Dat gebeurt ondertussen ook in Nederland. "We willen daarmee onze kosten in de afdeling non-food met 10% naar beneden krijgen", zegt Cedric Pauwels. Met het bewuste document management systeem ging het om de versterkte controle op de doorstroming van de administratie. Corsa is als systeem opgezet door het Nederlandse BCT en wordt in België verdeeld door Infomat.