Ballon Media viert 60 jaar Jommeke

joem

Je zult het ongetwijfeld al gemerkt hebben. De stripfiguur Jommeke wordt dit jaar 60. De Antwerpse uitgever Ballon Media laat dit niet aan zich voorbij gaan. De uitgifte van een blinkende speciale editie van Jommeke 277, "De babbelpil" zet de feestelijkheden kleur bij.

Jommeke is een fenomeen. Het jongetje met het blonde dakje behoort na al die jaren tot het Vlaamse cultuurpatrimonium. De zoon van tekenaar wijlen Jef Nys doet het ook vandaag nog uitstekend. Jommeke is een van de vele absolute toppers van de uitgeverij Ballon Media. Het jongetje staat ondertussen onder de hoede van twee tekenaars, Philippe Delzenne en Gerd Van Loock die verder werken in de traditie van Jef Nys.

Overigens heeft zich ondertussen ook een kleindochter van Nys aangediend. Sarina Ahmad heeft voor de eindejaarsfeesten haar eerste album klaar dat als "Het Nianmonster" gelanceerd zal worden. Op die manier lijkt de kaap van de 60 miljoen Jommeke's nog alsoluut het einde niet.

Mis overigens de Jommekesdag niet die Ballon Media op 30 oktober ingepland heeft op de Antwerpse Boekenbeurs.

Ballon Media 
is in 2008 opgezet uit de fusie van De Ballon (uitgever kinderboeken), Balloon Books (verdeler boeken) en het striplabel Mezzanine.

Onder het label Ballon Comics geeft Ballon Media kinder- en familiestrips uit. Onder het label Bllloan brengt het bedrijf ook graphic novels uit. De activiteitenboeken en de innovatieve uitgaven voor kinderen zitten onder het embleem Ballon Kids.

Ballon Media is tevens de exclusieve Nederlandstalige partner voor uitgeverijen zoals Dupuis (Largo Winch, Robbedoes, Lucky Luke), Casterman (Kuifje, Tiny) Dargaud (XIII, Blake & Mortimer), Le Lombard (Thorgal) en Glénat (Black Crow, Titeuf).

Ballon Media wordt aangestuurd door gedelegeerd bestuurder Alexis Dragonetti en voorzitter Michel Moortgat. Het bedrijf tekent voor een omzet van zowat 14 miljoen euro en stelt aan het Antwerpse Rooseveltplein zo'n 40 mensen tewerk.