Bananen Bonita in 17 dagen van Ecuador naar Antwerpen

bonita

De Europese rotatie van een containerdienst tussen de westkust van Zuid-Amerika en Noord-Europa werd door MSC  aangepast om een zogenaamde reeferlading in amper 17 dagen van Ecuador naar Antwerpen te kunnen vervoeren.

In het reefervervoer is er een duidelijke tendens dat fruit almaar meer in containers wordt vervoerd. Het marktaandeel van de containerrederijen is al vele jaren sterk aan het stijgen, wat ten koste gaat van de traditionele reefervloot.

De Ecuadoriaanse Noboa Group heeft nu ook besloten om de bananen van het merk Bonita in Guayaquil niet meer op traditionele koelschepen te laden, maar op containerschepen. De fruitproducent koos voor MSC omdat die een snelle transittijd tussen Ecuador en Noord-Europa garandeert. Speciaal voor dit contract wijzigde de rederij het Europese vaarschema, waarbij Antwerpen nu de eerste loshaven is geworden. Antwerpen is bovendien ’s werelds grootste bananenhaven en een belangrijke draaischijf voor koellading.

Enkele dagen geleden gingen de eerste reefercontainers met bananen in Guayaquil aan boord van de ‘MSC Vaishnavi R.’, een containerschip van 4.112 TEU dat maar liefst 1.300 koelcontainers van stroom kan voorzien. Deze eerste verscheping kwam onlangs aan in de haven van Antwerpen  die vanaf nu wekelijks gemiddeld zo’n 260 40”-reefercontainers zal  ontvangen. Onmiddellijk na aankomst worden de containers met bananen op de MSC Home Terminal rechtstreeks van het zee- op een binnenschip geladen voor een snelle transfer naar de koelmagazijnen van Belgian New Fruit Wharf aan het Leopolddok, die in dit geval voor de douane-afhandeling een extended gateway van de containerterminal wordt.

Ook Seafood in de lift

Vorig jaar was de trafiek met reeferschepen in Antwerpen goed voor 1,3 miljoen ton en bedroeg het aantal behandelde koelcontainers 480.000 TEU. De aanwezigheid van een groot aantal koelmagazijnen, de diep landinwaartse ligging en de vlotte afwikkeling van de douaneformaliteiten en voedselinspectie op één grensinspectiepost, maakt dat de Antwerpse haven goede troeven heeft voor deze trafiek waarbij korte transittijden en een vlotte doorstroming van de lading cruciaal is.