Belgen kopen vooral bij Amazon

coolbluecoolblue

50% van wat de Belgen online kopen komt uit het buitenland. Het gaat in totaal om 1,1 miljard euro. Met een omzet van 200 miljoen euro is Amazon in dit opzicht de drukst bezochte webwinkel. Zalando, 3 Suisses, Coolblue en Colruyt zitten samen in de top-5. Naast de verschillende winkelvestigingen van Colruyt heeft enkel Coolblue een fysieke locatie in het Antwerpse waar de bestelde producten kunnen afgehaald worden.

PayPal heeft in samenwerking met BeCommerce, de BeCommerce Top 100 voorgesteld tijdens de BeCommerce Cross-Border Summit. Dit is een lijst van de meest populaire webshops voor Belgische consumenten. Deze Top 100 toont duidelijk aan dat Belgen online vooral over de landsgrenzen heen shoppen: 75% van de bedrijven waar Belgen via de webwinkel shoppen is buitenlands. 52% hiervan zijn puur buitenlandse bedrijven, 23% zijn buitenlandse bedrijven met een fysieke aanwezigheid in België. De puur Belgische bedrijven vormen met 25% een kleine minderheid.

De meeste online aankopen door Belgische consumenten vinden plaats in de buurlanden zoals Nederland (22%), Duitsland (15%) en Frankrijk (14%).

Wat de betaalmethode via deze webshops betreft heeft PayPal een penetratie-cijfer van 56%. Joachim Goyvaerts, Head of PayPal Belgium & Luxemburg, licht toe: “Over de jaren heen zien wij een trend van cross-border shoppen. Deze studie toont duidelijk aan dat ook de Belg graag zijn aankopen doet bij een buitenlands bedrijf en bij webshops die zelfs fysiek niet in België aanwezig zijn. Hoe meer e-commerce evolueert in de toekomst, hoe meer Belgische bedrijven ook een tegengewicht zullen moeten vormen door zelf op zoek te gaan naar buitenlandse klanten. Het aantrekken van deze klanten vormt voor Belgische bedrijven een echte opportuniteit om hun omzet te verhogen.”

De opkomst van cross-border shoppen wordt bevestigd door een globale studie van PayPal, in samenwerking met het onderzoeksbureau IPSOS. Zo doet 50% van de online shoppers globaal zijn aankopen over de landsgrenzen heen. Hierbij is West-Europa een key regio en een zeer populaire bestemming van cross-border shoppers: volgens het onderzoek geeft 53% van alle online shoppers ter wereld aan dat zij ook aankopen doen in West-Europese webwinkels.
Hierbij is de centrale ligging van België cruciaal.

“Voor Belgische bedrijven is het belangrijk dat zij buitenlandse shoppers aantrekken, want dit kan enkel maar hun omzet verhogen. Zeker wanneer wij kijken naar de Belgische KMO’s ligt hier een mooie opportuniteit om groei te realiseren. Voor deze bedrijven is het platform PayPal Passport een bron van informatie voor cross-border trade. Deze tool geeft hen informatie over ondermeer de internationale feestdagen in verschillende landen, en koop- en verkooppatronen in verschillende landen,” zegt Joachim Goyvaerts.

Bovendien wordt er nog groei verwacht: 10% van de ondervraagden geeft aan dat zij zullen starten met cross-border shoppen, 25% van zij die het al gebruiken zullen het in de toekomst nog meer gebruiken.

Het onderzoek van Ipsos toont bovendien aan dat cross-border shoppers 2 keer zoveel spenderen als consumenten die enkel binnen de landsgrenzen online kopen. Globaal worden schoenen en kledij het vaakst (39%) gekocht door cross-border shoppers, gevolgd door consumenten electronica (26%) en speelgoed en aankopen voor hobby’s (20%).

Hoeveel omzet elk individueel bedrijf realiseert via webshops wordt niet vrijgegeven. Op basis van toegedekte data hebben Paypal en Be-Commerce volgende top-20 opgemaakt:

Top 20 webshops:
1. Amazon
2. Zalando
3. 3 Suisses
4. Coolblue
5. Colruyt
6. Bol.com
7. Proximus
8. Nespresso
9. Tele Ticket Service
10. La Redoute
11. Telenet
12. Pizza.be
13. Yves Rocher
14. Delhaize
15. Mobistar
16. Vente-Exclusive.com
17. Klingel
18. Mobile Vikings
19. Vanden Borre
20. Apple