Bijna 6 op de 10 Belgische bedienden heeft flexibele uren

57% van de Belgische bedienden geeft aan flexibele uren te hebben. Binnen een vast kader krijgen medewerkers meer vrijheid, zoals glijdende werkuren of telewerk. Vier op de tien Belgen geven ook aan hun mail te checken na de werkuren. De helft van de ondervraagde bedienden geeft aan dat het bijhouden van de gepresteerde uren hen helpt om een goede work-life balans te bewaren. Dat blijkt uit recente studie van de Europese HR & payrolldienstenleverancier SD Worx.

SD Worx ondervroeg zowat 5.500 bedienden uit tien Europese landen om een overzicht te krijgen op hoe zij hun werktijd beheren.

Gemiddeld heeft 53% van de Europese bedienden flexibele uren. Landen die het meest flexibel omgaan met werkuren zijn Finland (59%) en Duitsland (59%). Spanje is het minst meegaand als het aankomt op flexibele uren (41%).

In België houdt iets meer dan de helft (54%) zijn uren goed bij. Vooral Nederlandse bedienden (63%), gevolgd door Duitse (57%) en Noorse (56%) bedienden zijn overtuigd van het bijhouden van uren voor een betere balans tussen werk en privé. De Finnen, Fransen en Zweden zijn het minst overtuigd van de voordelen.

“We zien dat flexibiliteit een belangrijk gegeven is om werknemers aan te trekken en te behouden. Werknemers zijn meer dan ooit op zoek naar vrijheid om werk en leven zelf in te delen, en zo hun work-life balans te verbeteren. Als werkgever is het ook zinvol om medewerkers te ondersteunen om vrijheid qua werktijden goed te beheren”, zegt Cathy Geerts, Chief HR Officer bij SD Worx.

Zo geeft de helft van de Belgische bedienden (50%) aan dat het bijhouden van de werkuren hen helpt om hun work-life balans te bewaren. Ze vinden tijdsregistratie van de gewerkte uren een goede manier om de balans tussen werk en privé in evenwicht te houden. Slechts 15,7% van de Belgen geeft aan er niet in te geloven qua werk-privé balans.

Peter s’Jongers, CEO van Protime, licht toe: “Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we iets te intensief aan het sporten zijn, kunnen ook online registratietools een alarmbel doen afgaan. Hier kunnen leidinggevenden, als goede coaches, een belangrijke rol spelen. Bij een te hoge werkdruk kunnen ze de personeelsplanning tijdig bijsturen én zo kunnen ze burn-outs helpen voorkomen.”

Vier op de tien checkt e-mails na de werkuren

Toch is het behouden van die balans niet voor iedereen even voor de hand liggend. Zo zegt 41% van de Belgische bedienden dat ze na de werkuren wel eens e-mails van het werk checken of werkgerelateerde telefoontjes beantwoorden. In Noorwegen loopt dit op tot 56%, een groot contrast met Duitsland waar 3 op 10 bedienden sporadisch bezig is met werkgerelateerde telefoons of e-mails na de uren.