Binnenschepen halen trucks van de weg

binnenschip

De bedrijven in de Waaslandhaven krijgen een regelmatige verbinding met de diepzeecontainerterminals op de Schelde en op de Rechteroever. De zogenaamde Premium Barge Service wordt in dit opzicht uitgebreid met een tweede loop. Binnenschepen halen op die manier in en om Antwerpen trucks van de weg en zorgen voor een optimalisatie van de containerstromen in de haven.

In de zomer van 2013 lanceerde het Antwerpse Havenbedrijf een open projectoproep aan de uitgebreide havengemeenschap. Het doel van deze oproep was om de terminals in de Waaslandhaven achter de Kallosluis op duurzame wijze aan te sluiten op de containerterminals op de Schelde- en rechteroever. Uit de ingezonden voorstellen werd het project Premium Barge Service – loop 2’ geselecteerd dat gedurende een beperkte periode opstartsteun van het Havenbedrijf ontving.

De operator van de Premium Barge Service is Antwerp Port Shuttle (APS), een joint venture tussen Van Uden (CEM), Euroports en Shipit en een verderzetting van het samenwerkingsverband ABC. APS spitst zich hoofdzakelijk toe op intraportuair vervoer van containers binnen de Antwerpse haven.

De tweede loop die wordt ingelegd, verbindt de Waaslandhaven dagelijks met containerterminals op de Schelde- en rechteroever. De kracht van het concept ligt in het vaste en transparante vaarschema van het binnenvaartschip met vaste tijdvensters. Dankzij een nauwkeurige planning van de Premium Barge Service kunnen de goederenbehandelaars hun terminalplanning afstemmen op de komst van de barge en kan de havenkapiteindienst maximaal rekening houden met deze dienst in zijn sluisplanning zodat binnenschepen zo snel mogelijk worden geschut.

Een vlotte bereikbaarheid is van prioritair belang voor de Antwerpse havengemeenschap om de concurrentiepositie van de haven te garanderen. In dat kader ontwikkelde het Havenbedrijf het ‘Masterplan voor de binnenvaart’. Daarbij wordt gestreefd naar een verhoging van het aandeel van de binnenvaartmodus in het containervervoer van 36% in 2013 naar 42% in 2030. Eén van de werkdomeinen van het Masterplan is het creëren van een goede doorstroming en een verdere optimalisatie van de haveninterne distributie om de binnenvaart te versterken. Vanuit die optiek werd in 2010 de Premium Barge Service gelanceerd. De eerste loop gaat dagelijks uit van de Scheldeterminals naar het Deurganckdok op Linkeroever en het Delwaidedok op Rechteroever. Dankzij het succes van deze dienst komt er nu dus een tweede loop ter ontsluiting van de Waaslandhaven.