Blue Planet Hydrogen gelooft in waterstof

colruytBlue Planet Hydrogen

werkt op een kapitaalverhoging die de commerciële doorbraak moet mogelijk maken van waterstofgas in traditionele verbrandingsmotoren. Er zijn daartoe contacten geleg met verscheidene investeringsmaatschappijen. De Antwerpse start-up spitst zich toe op de ombouw van heftrucks. Het eerste exemplaar op waterstof is ondertussen al aan het werk bij Colruyt in Halle.

Alexander Beerts en Hans Van Bel zijn al vele jaren bezig met de uitdagingen naar nieuwe energie, toe. Ze hebben elkaar ooit leren kennen bij het leger en zetten samen in 2009 de Blue Planet Group op. Zij oriënteerden zich aanvankelijk vooral op zonne-energie maar om de conjuncturele wisselvalligheden in die sector op te vangen gingen ze ook in de richting van windenergie en waterstof. De Blue Planet Group overkoepelt in dit opzicht de verscheidene autonome vennootschappen Solar Construction (installatie zonnepanelen), Blue Planet Energy (exploitatie zonne-energie), Blue Planet Wind, Blue Planet Technics (HVAC-installaties) en Blue Planet Hydrogen.

Solar Construction heeft het vandaag als gevolg van de ineenstorting van de markt voor zonnepanelen even moeilijk, Blue Planet Wind doet het in de sector van de windenergie ondertussen vrij goed. "Wij werken vandaag bv. geregeld met zogenaamde used turbines, tweedehandsturbines waardoor we de investeringskosten voor onze klanten kunnen verminderen. Dat heeft nogal wat succes."

Vandaag gaat het vooral om Blue Planet Hydrogen. Alexander Beerts en Hans Van Belo zijn ervan overtuigd dat waterstofmotoren voor zware voertuigen uitermate geschikt zijn. "Met ecologisch waterstofgas kun je technisch licht aangepaste verbrandingsmotoren laten draaien. De technologie is ontwikkeld door de universiteit van Gent en de Karel De Grotehogeschool en is door onze mensen samen met de scholen geoptimaliseerd", zegden ze oa. in het tijdschrift Trends. "Het gaat erom de juiste technologie op de juiste plaats in te zetten. Wij hebben ons daarom toegespitst op heftrucks die binnen bedrijven na een tankbeurt gemakkelijk een shift kunnen meedraaien. Bij Colruyt in Halle hebben wij onderhand experimenten opgezet die hun nut bewezen hebben. De heftruck op waterstof rijdt er voluit."

De technologie lijkt vandaag helemaal op punt gesteld te zijn. Nu komt het erop aan die ook te commercialiseren. Daartoe wordt een kapitaalverhoging van zowat 1,5 miljoen euro voorbereid. Die moet binnen de zes tot negen maanden op papier staan. "Wij geloven er sterk in", zegt Alexander Beerts nog. "Enkele dagen terug hebben we een manager aan boord genomen die ons product commercieel in de markt moet zetten. Er zijn enorme mogelijkheden. Vooral ook in het buitenland. Het komt er voor ons en onze klanten op aan een kritische massa te creëren. Dan kan het ook voor motorproducenten interessant worden om waterstofmotoren te gaan bouwen."

In de onderscheiden vennootschappen van de Blue Planet Group werken zo'n 50 mensen.