Bonache viert tien jaar

dirk bonache

Bonache is als bedrijf gespecialiseerd in projectsourcing. De onderneming bestaat thans tien jaar en organiseert daarom dit weekeind een familiedag in de Antwerse Zoo. Bij die gelegenheid gaat Bonache een dier sponsoren, een wasbeer. "Wij zijn nog altijd een grote familie", zegt zaakvoerder Dirk Verbeeck. "Het is goed dat al onze mensen mét hun klanten elkaar ook eens ontmoeten op andere gelegenheden dan alleen maar op het werk."

Bonache is een onderneming die zijn eigen 70 mensen op tijdelijke basis detacheert bij klanten als Total, Electrabel of E.On. Ook KMO's als Sumitomo, Zanzibar, Esas e.a. doen geregeld een beroep op de specialistsen van het bedrijf. Het gaat dan vooral om technische profielen die aan projectmanagement kunnen doen. Bonache stelt technische aankopers aan het werk, administratieve specialisten binnen een managed services contract, bedienden op diverse werven binnen een technische omgeving, technische mensen voor cost control, werkvoorbereiding en engineering, logistieke specialisten enz. Het bedrijf is tevens erkend als search en selection kantoor en heeft onderhand al uiteenlopende profielen kunnen plaatsen in verscheidene sectoren. "We draaien onderhand uitstekend", zegt Dirk Verbeeck. "Ik denk dat we ook dit jaar weer een groei van 20% zullen neerzetten."

In crisistijd aarzelen veel bedrijven om mensen aan te werven. Ze geven er de voorkeur aan om tijdelijke contracten af te sluiten. Bonache voelt zich goed in die markt en zet zijn mensen op tijdelijke projecten bij zijn klanten. "Al onze 70 personeelsleden hebben een contract van onbepaalde duur bij Bonache. Ons is het er dus als onderneming om te doen bij onze klanten zoveel mogelijk projecten weg te halen waar we dan onze mensen kunnen op inzetten."

Dirk Verbeeck kreeg Bonache zo'n twee jaar geleden in eigen handen na een management buy-out. Hij stuurt het bedrijf sindsdien aan en oriënteert zich op een trouw cliënteel. "Ik steek evenwel niet weg dat het vinden van technisch ervaren mensen helemaal niet makkelijk is."

Merkwaardig: Bonache heeft nogal wat 50-plussers op zijn payroll. "Die mensen zijn bij de klanten heel erg gegeerd. Vooral dan om hun ervaring. Ze weten dat ze een project in handen van een 50-plusser kunnen laten omdat die makkelijk de weg vindt."

Met een omzet van vandaag liest 4 miljoen euro heeft Dirk Verbeeck de zaken vandaag goed onder controle. "Ik ben er soms op beducht om niet te snel te groeien. Om niet te vlug een contract aan te nemen. Gewoon omdat ik best weet dat ik niet voldoende snel mensen kan vinden. Kijk eens, als er zo'n nieuw contract in de maak is waarbij je negen maanden lang 15 mensen kunt inzetten moet je toch goed uitkijken."

Dirk Verbeeck houdt het erbij dat de aanpak van Bonache toch wel heel specifiek is. "Wij zetten alles op de persoonlijke contacten. Niet enkel met de klanten maar ook met de eigen personeelsleden. Kijk eens, ik durf gerust stellen dat ik van al onze 70 personeelsleden vandaag precies weet hoeveel kinderen ze hebben en met wie ze getrouwd zijn. Dat is voor mij een sterk punt. En meteen ook voor Bonache."

De familiedag in de Zoo moet in eerste instantie de onderlinge contacten tussen de personeelsleden en hun klanten versterken. "De persoonlijke betrokkenheid met klanten en collega's is een van de belangrijkste troeven die wij als bedrijf uitspelen. Het is overigens pas bij dergelijke gelegenheden als een familiedag dat je kunt vaststellen hoe groot wij als bedrijf onderhand geworden zijn."