Buzzispace draait vooral op export

buzzibuzzi

Buzzispace heeft tijdens het boekjaar 2012/2013 een omzet gerealiseerd van 17 miljoen euro. Het ging dan wel om een boekjaar over 18 maanden. De bedrijfswinst werd op 763.000 euro becijferd. De omzet werd voor het grootste gedeelte gedragen door de export.

Buzzispace uit Kontich is als bedrijf een waanzinnig verhaal aan het worden. Steve Symons was met zijn andere onderneming, Techno Space goed bezig in de klassieke markt van kantoorinrichting. De problematiek van de geluidshinder in een relatief beperkte kantooromgeving stelde hem echter voor heuse uitdagingen. Hij ging met zijn nieuwe bedrijf Buzzispace daarom de uitdaging aan om daaraan te verhelpen op een esthetisch verantwoorde manier. Hij ging in dit opzicht met afvalstoffen werken. Symons is nu eenmaal heel ecologisch gemotiveerd en wil zijn engagement ook omzetten in concrete realisaties.

"Wij gingen in dit opzicht werken met vilt, een grondstof die gehaald wordt uit gerecycleerde petflessen. Ons objectief was om milieuvriendelijke akoestische kantoorpanelen te maken die nog mooi waren ook."

Buzzispace werd in enkele jaren tijd een onvoorstelbaar groot succes. Vanuit een b2b-omgeving ging het allemaal razendsnel. "Vooral omdat er lijnen konden uitgezet worden naar nagenoeg alle grote concerns uit de informaticawereld. Microsoft, Apple, Google, Amazon, you name it. Maar ook traditionele groten als Coca-Cola, PriceWaterhouseCooper en Nike stapten mee aan boord. Op die manier gaat vandaag nagenoeg 95% van de omzet van Buzzispace over de hele wereld."

Design uit afval. Je moet het maar doen. Zelfs vanuit Maleisië, Zuid-Korea, de Filipijnen en Australië komen bestellingen binnen in Kontich Antwerpen. De panelen worden per container verscheept vanuit de productie-eenheid in het Nederlandse Bladel. Met toch ook weer diezelfde bekommernis om de ecoloogische voetafdruk: de panelen gaat "plat" de container in. Ze worden pas ter plaatse helemaal opgeschuimd, kwestie van hoge transportkosten te vermijden.

Buzzispace runt ondertussen showrooms in Londen en Atlanta. Het bedrijf telt agentschappen over zowat de hele wereld. De groep stelt vandaag zo'n 40 mensen tewerk. De snelle expansie wordt overigens vooral gedragen door de export. Buzzispace ziet het grootste deel van zijn omzet naar het buitenland gaan.