Knipsel 'Cannapreneur' Joeri Perneel. Photo News

Cannabiscrème en wietkledij: creatieve hennephandelaars doen gouden zaken in grijze zone van de wet

ANTWERPEN, HAMME - Couleur Café in Brussel kon uitpakken met een primeur vorige week, wanneer een 'legale cannabistruck' postvatte op de festivalweide. Naast traditionele rookwaren kon je er terecht voor verzorgingscrèmes, textiel en andere 'keurige' cannabisproducten. De legale verkoop van dergelijke artikelen is al langer inzet van strijd tussen lokale overheden en creatieve handelaars. "De wet is vijftig tinten grijs", lacht zelfverklaard 'cannapreneur' Joeri Perneel.

"Net zoals je koffie zonder caffeïne kan maken, zo ook kan je cannabisproducten verkopen zonder het psychoactieve bestanddeel", steekt de Antwerpse ondernemer Yves Coonen van wal. In 2018 richtte hij samen met vier andere vennoten een eerste hennepwinkel op in de Wolstraat.

"Het wettelijk kader is slecht geregeld. We verkochten cannabisbloemen als potpourri, en dus niet als rookwaar. Dat is legaal, maar alleen als je een tabaksvergunning hebt." Toch werd de zaak al na een halfjaar verzegeld. De producten zouden een te hoge THC-waarden bevatten, of 'te straf' zijn voor legale verkoop.

 

In 2020 werd de uitbatingsvergunning voor hennepwinkel De Herborist afgewezen. Foto Victoriano Moreno

“Zelf hebben we genoeg geëxperimenteerd met cannabis, maar we zijn geen ordinaire wietboeren die winst willen maken op kap van verslaafden. Integendeel. We proberen het taboe rond hennep te doorbreken. Van die plant kunnen we voedsel, oliën en kleren maken. De producten die we verkopen zijn goed voor mensen, en dat vond de rechter trouwens ook. De stad Antwerpen had ons aangeklaagd en voor 50.000 euro inbeslagnames uitgevoerd. Tot op vandaag blijven ze in beroep gaan tegen beslissingen van de rechtbank.”

Medicinaal expert

Als enige partner ging Coonen verder met zijn missie, en “nam de vlucht naar het Waasland”. De Antwerpse retailzaak werd een merk onder dezelfde naam: De Herborist. “Ik schoolde me om tot medicinaal expert. We verkopen allerlei producten met cannabidiol (CBD). Die stof zit in cannabis, maar het heeft geen psychoactieve werking.”

 

Haarproducten en geneeskrachtige olie: niet op basis van wiet, wel cannabidiol.

Cannabistruck

De nieuwe zaak van Coonen ligt in het Oost-Vlaamse Hamme en is onderdeel van de holding NextGen Brands United. Jane’s Garden, CBD Sports, Le Cannachef en FloraPoint: de bedrijven en merken onder de paraplu van NextGen zijn naar eigen zeggen goed voor een Belgisch marktaandeel van 60%.

Joeri Perneel staat aan het roer van de holding. “We draaien een maandelijkse omzet van 550.000 euro en blijven elke maand groeien. We zijn met onze producten actief in verschillende segmenten: van sport tot gastronomie. Daar waar De Herborist bijvoorbeeld meer focust op gezondheid, is Florapoint een echte retailzaak.”

 

De cannabistruck van FloraPoint op Couleur Café.

FloraPoint in Antwerpen heeft wel de zege van het stadsbestuur. Yves Coonen en Joeri Perneel zijn samen aandeelhouder van de onderneming. “Met onze nieuwe cannabistruck staan we deze zomer elk weekend op een ander festival”, vertelt Perneel. “Ook hier is de missie om het taboe rond cannabis te doorbreken. Mensen denken spontaan aan dreadlocks en reggae, maar dat is een karikatuur. Elke maand wordt er vier tot vijf ton wiet opgerookt in België, wij daarentegen zijn een aparte markt met andere producten.”

De cannabistruck van FloraPoint houdt de komende maanden nog halt op de Antilliaanse Feesten in Hoogstraten en Cirque Magique in het West-Vlaamse Avelgem.