CargoLogin bouwt wereldwijd netwerk uit

raymond

Na nauwelijks drie jaar draait het nieuw opgezette expeditiebedrijf CargoLogin al op een omzet van 20 miljoen euro. CargoLogin is het nieuwe bedrijf van Raymond Van Achteren die zijn vroegere levenswerk, Ecu-Line enkele tijd geleden verkocht. CargoLogin stelt vandaag al 43 mensen tewerk.

Raymond Van Achteren verkocht Ecu-Line in 2007 aan de Indiase groep AllcargoGlobal Logistics. De Indiërs hadden de participaties van de overheidsholding GIMV en van ABN Amro overgenomen en betaalden volgens onbevestigde geruchten 13 miljoen euro voor de resterende 50,1% aandelen in het bedrijf.

Allicht waren er toen niet-concurrentieclausules die Van Achteren dwongen om een tijdje weg te blijven uit de sector "maar het bloed kruipt waar het niet gaan gaan." Van Achteren ging dus in maart 2011 van start met een nieuw expeditiebedrijf dat als CargoLogin "in andere niches actief is dan Ecu-Line."

Inmiddels is CargoLogin drie jaar oud en draait het naar eigen zeggen dit jaar een omzet van 20 miljoen euro. Volgens Van Achteren werken er nu op het hoofdkwartier in Antwerpen "meer dan 40 mensen en in Zeebrugge 3." Volgens de vakbonden had CasgoLogin begin dit jaar "tien tot negentien werknemers op de betaalrol." Bij de holding CargoLogin International werken vier mensen.

CargoLine opende inmiddels ook al eigen vestigingen in Singapore en in Brazilië. In Het land van de Wereldbeker werken vandaag trouwens al 30 man. Eind deze maand komen er nieuwe kantoren in Le Havre en in Parijs.

CargoLogin lijkt alvast net als Ecu-Line te werken volgens het NVOCC-principe ('non vessel operated common carrier') waarbij een bundeling van expediteurs zich gedraagt als een reder zonder zelf schepen te hebben maar door hoge vrachtvolumes te garanderen voordelige vrachttarieven kan afdwingen bij de reders.

Vanuit CargoLogin is overigens het globale logistieke netwerk CGLI uitgebreid met een dienstenpakket in autologistiek. Dit gebeurde door de integratie van het Duitse netwerk Spider. CGLI werd destijds ontworpen vanuit CargoLogin. Het netwerk Spider verschilt van klassieke autotransporteurs omdat het zich vooral richt op kleine entiteiten van nieuwe auto's en tweedehandswagens. De doelgroep bestaat dan uit zowel gewone autohandelaren als private klanten zoals verzamelaars en zels toeristen.

Verwant en interessant: