AARTSELAAR/WILRIJK – Bij Salons van Edel in Wilrijk heeft Peter s’Jongers in aanwezigheid van vele collega’s en ondernemers zijn boek Trots! voorgesteld. Daarin deelt hij de bedrijfscultuur achter de schermen bij Protime uit Aartselaar.
In 1995 stond Peter s’Jongers op 25-jarige leeftijd aan de wieg van Protime. Ondertussen stelt het bedrijf 270 mensen te werk en heeft het vestigingen in verschillende Europese landen. Protime werd ook al voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot Great Place to Work.
Volgens ceo Peter s’Jongers heeft het succes veel te maken met de bedrijfscultuur en het medewerkersengagement. “Iedereen begint aan een job met goesting en engagement. Maar meer dan 12 maanden zijn er vaak niet nodig om dat mis te laten lopen. We moeten de cultuur, de waarden en gedragingen die we delen, centraal stellen.”
Tijdens de boekvoorstelling haalt de ceo van Protime drie elementen aan: talent, richting en succes.
Peter s’Jongers ziet heel wat talenten bij mensen. “Vaak zien we enkel de werkgerelateerde, maar als we verder kijken, is er veel meer. Als je andere talenten van medewerkers kan inzetten, dan stijgt niet alleen het rendement binnen je bedrijf, maar ook het engagement van die medewerker.”
Doelen zijn ontzettend belangrijk, maar s’Jongers is hard voor de typische evaluatiegesprekken. “Die zijn een dode letter en betreft oude managementtechnieken. De verwachtingen zijn hoog, maar ze resulteren in een laag rendement. Ik pleit eerder voor kleinere teams, want aandacht is het nieuwe goud op de werkvloer.”
“We kunnen allemaal benoemen wat fout is, maar er moet eigenlijk gefocust worden op de successen”, stelt hij tot slot.
Met het boek Trots! reikt Peter s’Jongers do’s en don’ts aan, die hij de voorbije jaren bij Protime heeft toegepast. “Ik hoop dat iedere andere bedrijfsleider er iets aan heeft om een eigen bedrijfscultuur te ontplooien en het rendement te verhogen.”