De Franse president Emmanuel Macron poseert met Windrose-CEO Wen Han De Franse president Emmanuel Macron poseert met Windrose-CEO Wen Han en een miniatuur Windrose truck. © WINDROSE

Chinese e-truckbouwer Windrose concreter over plannen in Frankrijk, onduidelijkheid over Antwerpse fabriek blijft

Vrachtwagenproducent Windrose investeert 175 miljoen euro in een nieuwe fabriek in Frankrijk en zal daarbij 300 nieuwe jobs creëren. Over de assemblagefabriek die eind dit jaar in de Antwerpse haven moet staan, blijft het Chinese bedrijf vaag.

Windrose zal zijn grootste Europese fabriek voor elektrische trucks bouwen in de regio Valenciennes, meer bepaald de gemeente Onnaing, vlakbij de Belgische grens. Het bedrijf maakte het nieuws bekend op Choose France, een jaarlijkse top voor buitenlandse investeerders in Frankrijk. Om de aankondiging te vieren, nam Windrose-CEO Wen Han een selfie met president Emmanuel Macron. Die ging op de foto met een schaalmodel van een Windrose-truck in de hand.

Het beeld doet erg denken aan een foto genomen op het ’t Schoon Verdiep in maart vorig jaar. Toenmalig burgemeester Bart De Wever poseerde toen ook met Wen Han én een schaalmodel. In Antwerpen zou een assemblagefabriek voor elektrische trucks komen, goed voor een investering van 300 miljoen euro en maar liefst drieduizend jobs. Windrose werd ook hoofdsponsor van basketploeg Antwerp Giants.

Wen Han werd door toenmalig Antwerps burgemeester Bart De Wever ontvangen op het stadhuis. © rr

Maar sinds die eerste aankondiging zijn steeds meer twijfels over het project opgedoken. Zowel PMV als SFPIM, respectievelijk de Vlaamse en federale investeringsmaatschappijen, beslisten om niet te investeren in Windrose. En die drieduizend jobs bleken voor alle Europese activiteiten samen te gelden, niet enkel voor Antwerpen. Begin mei berichtte De Tijd zelfs dat alle plannen voor België naar Frankrijk zouden verhuizen, maar dat sprak Windrose snel tegen: de afgewerkte trucks zullen wel degelijk in Antwerpen van de band rollen, maar de productie van de onderdelen zal gebeuren in Frankrijk.

Voor die Franse plannen zijn er nu dus voor het eerst concrete cijfers: een investering van 175 miljoen euro, driehonderd nieuwe jobs. In de Antwerpse haven moeten tegen eind 2025 een assemblagefabriek en een onderzoekscentrum van Windrose staan. Waar precies, is niet duidelijk. Het Havenbedrijf laat weten dat de gesprekken lopende zijn, maar kan verder niets kwijt. Ook Wen Han en premier De Wever hadden recent nog contact, werd duidelijk op de Night of Antwerp Giants op 30 april: de twee namen toen opnieuw een selfie.

Voormalig burgemeester Bart De Wever met Wen Han, de CEO van Windrose (rechts), de hoofdsponsor van Antwerp Giants. Een prototype van een Windrose-truck (links). © rr, belga