Tony’s Chocolonely werd in 2005 opgericht door drie journalisten van het Nederlandse tv-programma Keuringsdienst van waarde nadat ze ontdekt hadden dat de grootste chocoladefabrikanten ter wereld cacao inkochten van plantages die gebruik maakten van illegale kinder- en dwangarbeid.
Het bedrijf heeft als missie om een einde te maken aan de uitbuiting in de cacao-industrie. Vanaf dag één is het doel van het chocoladebedrijf om met zijn repen de chocolade-industrie te veranderen door het bewustzijn over misstanden in de industrie te vergroten, het goede voorbeeld te geven en anderen te inspireren om de cacao-industrie eerlijker en rechtvaardiger te maken.
Antwerpse link
Het is onder meer in Borsbeek dat het Nederlandse bedrijf die missie tracht om te zetten in realiteit. In 2021 nam Tony’s Chocolonely daar de bedrijven Althaea NV en De Laet International NV over.
De Laet International werd in 1960 opgericht door de gelijknamige familie. In 1987 breidde de familiezaak uit met Althaea, dat de commerciële ontwikkeling op zich nam. Het familiebedrijf had al enige tijd een samenwerking met Tony’s Chocolonely, namelijk voor het mouleren of in vorm gieten van de chocolade tot repen en tabletten.

Toen duidelijk werd dat het familiebedrijf niet meteen een overnemer vond voor zijn activiteiten, greep Tony’s Chocolonely zijn kans. Door een eigen fabriek te hebben voor het mouleren van zijn repen, zou Tony’s sneller kunnen innoveren en zijn productiecapaciteit kunnen verhogen.
Intussen wordt in Borsbeek een aanzienlijk deel van Tony’s chocolade geproduceerd: de repen, eitjes en de Tiny Tony’s. “De couverture (vloeibare chocolade, red.) wordt gemaakt op een volledig gesegregeerde lijn bij Barry Callebaut”, zegt Tim de Broekert die als woordvoerder voor het bedrijf werkt. De fabriek in Borsbeek is tot nog toe de enige eigen fabriek van Tony’s Chocolonely. “Wel hebben we onlangs in Amerika een nieuwe samenwerking opgezet met een fabriek om ook daar te kunnen produceren.”
Brandstof
Uiteraard zijn ze bij Tony’s Chocolonely erg blij met de erkenning van Time Magazine. “Het is een groot moment voor ons bedrijf om genoemd te worden als een van de honderd meest invloedrijke bedrijven van Time Magazine. Daar zijn we heel erg trots op”, aldus Douglas Lamont, CEO van Tony’s Chocolonely. “Deze erkenning geeft ons brandstof om nóg meer impact te maken. Wij willen laten zien dat we het stoppen van uitbuiting in de cacao-industrie, het succesvol laten groeien van ons bedrijf en het maken van ontzettend lekkere chocolade hand in hand kunnen doen gaan.”
