Clearfacts maakt boekhouding overzichtelijk

boekhouder

De boekhouding van KMO’s gebeurt weinig digitaal. Elk kwartaal dragen KMO’ers hun facturen over aan een externe boekhouder die ze invoert en verwerkt. Leuk voor de postbode, maar niet efficiënt. De boekhouder ziet immers zijn werk in die korte periode pieken en de KMO weet meestal pas bij het afsluiten van het boekjaar hoe hij er financieel voor staat.

Zou het niet geweldig zijn mocht een KMO een continu zicht hebben op openstaande facturen, lopende kosten en andere financiële indicatoren? Hoeveel nakende faillissementen zouden zo tijdig kunnen vermeden worden?

Rond deze uitdaging sloegen Gert Vrebos en Taco Orens van Tactics, Pieter Evenepoel en Thomas Hontelé van Eomer Solutions en Dirk Martens van Acconometrics de handen in elkaar. Ze bouwden een online platform waardoor KMO’s continu documenten kunnen doorgeven aan hun boekhouder. In ruil krijgen KMO’s een gratis digitaal archief en kunnen ze op ieder moment hun actuele financiële situatie bekijken. Bovendien worden alle documenten opgeslagen in the cloud en blijven dus permanent bereikbaar voor de KMO en zijn boekhouder. Het pakket kreeg de naam ClearFacts en wordt binnenkort gelanceerd. De Bvba die rond ClearFacts gebouwd werd opereert vanuit Hoevenen.

Toch vreemd dat zo’n oplossing pas nu het levenslicht ziet. Thomas Hontelé van Eomer Solutions heeft daar zo zijn ideeën bij: “Eerst en vooral moeten de juiste mensen elkaar vinden om zo’n oplossing te ontwikkelen. Ons product is ontstaan na een concrete vraag van onze accountant. Hij bracht ons in contact met Acconometrics dat informaticadiensten levert aan accountants en dat die markt dus goed kent. Samen hebben we het idee achter ClearFacts uitgewerkt. Acconometrics bracht zijn kennis in over de accountantswereld en Eomer en Tactics hun kennis over een analysesoftware. Die kennis hadden we opgebouwd in een vorig innovatietraject. De recente mogelijkheden rond in the Cloud- oplossingen vervolledigen dus puzzel. Dankzij deze technologie kunnen we gemakkelijk schalen."

Het product lijkt eenvoudig, maar is het zeker niet. Alleen al het feit dat drie verschillende bedrijven hieraan werkten zegt veel.

Het was uiteindelijk een innovatiesubsidie die de ontwikkelingstrein in gang zetten vertelt Thomas Hontelé: “Met de hulp van het Innovatiecentrum kregen we voor deze ontwikkeling een subsidie van €86.583 . Natuurlijk zijn deze financiële middelen welkom, maar zo’n dossier dwingt je ook om een ontwikkelingsplan op te stellen en uit te voeren. Handig, want als ondernemer heb je de neiging om ontwikkelingen voor je uit te schuiven."

"Neem de subsidie, het vinden van de juiste ontwikkelingspartners en de mogelijkheden van cloudcomputing samen en je begrijpt dat Clearfacts het gevolg is van een momentum. Op 1 oktober hebben we samen de gelijknamige bvba Clearfacts opgericht waarbinnen de verdere ontwikkeling en commercialisatie van het product wordt gerealiseerd. Na een idee en een product is er nu dus een onderneming."