Cleverclixx Foto: Cleverclixx.

Cleverclixx groeit uit tot Europese speler met educatief speelgoed

Het Belgische speelgoedmerk Cleverclixx, bekend van zijn magnetische bouwtegels, breidt in sneltempo uit in Europa. In één jaar tijd realiseerde het bedrijf een omzet van 1,8 miljoen euro en breidde het zijn aanwezigheid uit naar meer dan 650 verkooppunten verspreid over bijna elk Europees land.

Cleverclixx werd opgericht door onderneemster Sophie Claes, die eerder ook aan de wieg stond van De Gele Flamingo, een online Kids Concept Store. Het merk speelt in op de stijgende bezorgdheid over de schermtijd van kinderen en het effect daarvan op hun motorische en cognitieve ontwikkeling. De magnetische bouwtegels van Cleverclixx zijn ontworpen met het oog op het stimuleren van STEAM-vaardigheden (science, technology, engineering, art en mathematics) en actief spel.

Volgens oprichtster Sophie Claes toont de sterke groei aan dat er vraag is naar educatief verantwoord speelgoed. “Onze snelle groei bewijst dat er een grote vraag is naar innovatief speelgoed dat zowel leuk als educatief is,” zegt Claes. “We zijn aanwezig in bijna elk Europees land en blijven uitbreiden. Maar onze missie gaat verder dan groei alleen.”

Lees ook: De Gele Flamingo breidt uit met gloednieuw magazijn in Rijkevorsel

Cleverclixx kende het afgelopen jaar een forse uitbreiding. Waar het merk eind 2023 nog in 450 winkels verkrijgbaar was, zijn dat er vandaag al meer dan 650. Daarmee evolueert het van een Belgische starter naar een pan-Europese speler in de speelgoedmarkt. De producten van het bedrijf worden verkocht via speelgoedwinkels, conceptstores en webshops in onder andere Frankrijk, Duitsland, Nederland en Scandinavië.

De internationale uitbreiding gaat gepaard met productvernieuwing. Zo lanceert Cleverclixx dit jaar minstens zes nieuwe sets, die compacter zijn en geschikt voor onderweg. Deze productontwikkeling kadert in de bredere strategie van het bedrijf om zowel het assortiment te diversifiëren als nieuwe doelgroepen aan te spreken.

Verankerd in De Gele Flamingo

Cleverclixx is een dochterproject van De Gele Flamingo, het e-commercebedrijf dat Claes in 2013 oprichtte. Oorspronkelijk gefocust op babyproducten, is De Gele Flamingo intussen uitgegroeid tot een Family Concept Store met een omzet van 6,5 miljoen euro in 2021. Het bedrijf telt vandaag 14 medewerkers en beschikt over een eigen magazijn. Sinds 2021 heeft het ook een fysieke winkel in Zoersel.

De combinatie van digitaal ondernemerschap en fysieke aanwezigheid blijkt een succesformule. Claes blijft inzetten op innovatie, met onder andere een eigen geboortelijstenapp en een internationale webshop. Cleverclixx past binnen die bredere strategie om via digitale kanalen nieuwe merken en producten te lanceren en op te schalen.