fietsen3

Combi auto-fiets is populairste woon-werkverkeer in Antwerpen

ANTWERPEN - Met 1 op 4 werknemers die regelmatig afwisselen tussen auto en fiets, scoort de provincie Antwerpen 10 procentpunt hoger dan het gemiddelde van 15% van de Belgische werknemers die auto en fiets combineren voor woon-werkverkeer. 18,1% van de Antwerpse werknemers zwoer in 2019 zelfs bij de fiets, een Belgisch record. Dat blijkt uit de vijfde jaarlijkse Mobiliteitsbarometer van hr-dienstenverlener Acerta.

48,2% van de Antwerpse werknemers rijdt elke dag met de auto naar het werk. Daarmee duikt Antwerpen voor het eerst en als enige Vlaamse provincie onder de 50%. Steeds meer werknemers kiezen om niet exclusief met de wagen de woon-werkverplaatsing te doen. De populairste combinatie, zeker in Antwerpen, is die van auto en fiets. In 2019 regelde al 1 op 4 Antwerpse werknemers (25,1%) het woon-werkverkeer op die manier.

De wagen blijft wel het populairste vervoermiddel. Als we kijken naar alle werknemers die minstens gedeeltelijk of soms de auto gebruiken voor de verplaatsing naar het werk, dan klokken we af op 74,0 %. Die populariteit geldt ook nog voor de bedrijfswagen. In 2019 had 21,3 % van de Antwerpse bedienden er een en het volgt daarmee de nationale trend van 2019, namelijk dat er verhoudingsgewijze weer wat meer werknemers met een bedrijfswagen zijn.

Fiets wordt populair

In 2019 koos 44,6% van de Antwerpse werknemers regelmatig voor de fiets voor zijn/haar verplaatsing naar het werk, dat zijn er weer meer dan de 38,7% in 2018. Het is alweer een bevestiging van de opmars van de fiets in het traject thuis-werk, een opmars die trouwens al in 2011 begon. Antwerpen is daarmee de provincie met de meest fiets-actieve werknemers.

Kim Dekeyser, kantoordirecteur Acerta Antwerpen: “Veel bedrijven bieden, buiten het kader van een breed cafetariaplan, hun arbeiders en bedienden de mogelijkheid om een deel van hun toekomstig loon in te ruilen voor de terbeschikkingstelling van een (elektrische) bedrijfsfiets. Mobiliteitsmodi combineren wordt trouwens ook van overheidswege gestimuleerd, onder andere door de inzet van besturen op een veiligere en uitgebreidere infrastructuur.”

In Antwerpen is 7,6% van de werknemers een regelmatige gebruiker van het openbaar vervoer. Dat blijft een minderheid en het is ook iets lager dan het nationale gemiddelde (8,3%), maar in de stad Antwerpen is het openbaar vervoer met 17% dan weer dubbel zo populair.

Woon-werkafstand blijft quasi gelijk

Belgen werken gemiddeld op 19,4 km van waar ze wonen, in Antwerpen is dat op 16,9 km. Dat gemiddelde lijkt niet spectaculair te bewegen. Als we kijken naar 5 jaar geleden (2014), dan woonde de Antwerpse werknemer op gemiddeld 15,8 km. De gemiddelde afstand neemt jaar na jaar met enkele meters toe.