Containerrederijen zetten 2M op in plaats van P3

maerskmaersk

Het antwoord van de containerrederijen Maersk en MSC op het Chinees veto is niet lang uitgebleven. China verzette zich met klem tegen de oprichting van P3, de alliantie tussen Maersk, MSC en CMA CGM.  Het werd dan maar 2M, een verkleinde versie van P3. Evenwel zonder CMA CGM.

De containerrederijen zoeken in de verscherpte concurrentiestrijd op de internationale routes naar synergiemogelijkheden. Indien routes konden gedeeld worden zouden ook de kosten dalen, is de redering. Vandaar P3, een samenwerkingsstructuur tussen Maersk, CMA CGM en MSC. Alleen gingen de Chinezen dwars liggen omdat Peking vreest voor zijn eigen marktaandeel.

Maersk en MSC zetten daarom een eigen "vessel sharing areement' op, eena afgeslankte versie van P3.

De twee grootste verschillen zijn dat CMA CGM deze keer niet meedoet waardoor het gezamenlijke marktaandeel iets kleiner is, en dat er geen onafhankelijk operationeel kantoor komt om de schepen en/of diensten te exploiteren.

Net als bij P3 zal 2M de twee grootste containerrederijen ter wereld in staat stellen om evenveel lading te vervoeren met minder loops waarin de grootste schepen varen. Tussen de Far East en Noord-Europa worden de vijf wekelijkse diensten van Maersk Line en de twee van MSC opgevolgd door zes loops van 2M. Op de trans-Atlantic zal het redersduo drie diensten organiseren. Ook de haven van Antwerpen wordt mee opgenomen in dat netwerk.

Maersk Line zal voor de 21 diensten van 2M in totaal 110 schepen inzetten en MSC 75. In slots omgerekend zorgt de Deense rederij voor 55% van alle capaciteit en MSC voor de overige 45%.

Omdat het duo opnieuw de nodige toelatingen moet krijgen van een aantal concurrentie-instanties, wordt de start van 2M door beide carriers begin 2015 gesitueerd.