Corneel Geerts zet boxtrailers in

geerts

Transporteur Corneel Geerts uit Wijnegem heeft zowat 1 miljoen euro geïnvesteerd in de aankoop van 25 zogenaamde boxtrailers en 10 nieuwe trekkers. "Dit is crisis maar we moeten erop letten dat onze klanten niettemin toch een optimale service gegarandeerd krijgen", zegt zaakvoerder Marc Geerts.

Het transportbedrijf Corneel Geerts zorgt geregeld voor vervangingsinvesteringen in zijn uitgebreid truck- en aanhangwagenpark. Sinds de crisis van 2008 werden zelfs de vervangingsinvesteringen wat voorzichtig teruggeschroefd. "Maar dat kun je niet blijven doen", zeggen Marc Geerts en zijn echtgenote Véronique. "We kunnen het ons als transportonderneming niet permitteren dat onze trucks door pech onderweg stil zouden vallen.Of dat de goederen niet aankomen. Dat zouden onze klanten niet nemen. Zeker nu niet. Ook zij hebben het niet makkelijk en dan mogen wij niet voor extra-problemen zorgen."

Meer service dus, moet het antwoord zijn. Corneel Geerts bestelde daarom 25 boxtrailers bij opleggerbouwer Van Hool in Koningshooikt. Boxtrailers zijn opleggers die voorzien zijn van vaste wanden. Inbrekers kunnen er dus niet doorheen. Dat was nu net het probleem met de traditionele schuifzeilopleggers. Die werden geregeld aangepakt door inbrekers. "Omdat wij vaak dure transporten doen van bv. cosmetica, geneesmiddelen en wijn willen wij onze klanten garanderen dat hun goederen bij ons veilig zijn. In een boxtrailer raak je zomaar niet binnen."

De trucks kunnen toch parkeren op beveiligde parkings? "Zoveel beveiligde parkings zijn er nu echt niet. Ze zijn bovendien duur. En omdat ze ver van elkaar liggen komen onze truckers in de problemen met hun verplichte rij- en rusttijden."

Corneel Geerts beschikt over een vloot van 200 opleggers van alle slag: rorotrailers, tautliners, huckepacktrailers, wissellaadbakken, thermotrailers, megatrailers en nu dus ook boxtrailers of kofferwagens. De groep stelt zo'n 140 mensen tewerk. Het bedrijf is overigens steevast op zoek naar expediteurs, dispatchers en chauffuers.

Ondertussen blijft het economisch klimaat voor transportbedrijven "vrij slecht." "Wij hadden gedacht dat de opeenvolgende faillissementen in onze sector voor wat zuurstof zouden geven maar dit blijkt niet het geval. We halen makkelijk tot 20% meer klanten binnen maar onze omzet blijft gelijk. Het rendement is dus ondermaats. Ons antwoord: inventief zijn en investeren in nieuwe technologie."

Verwant en interessant: