Daktronics daagt Barco uit

daktronics

De producent van reclameschermen Open uit Kruibeke is overgenomen door de Amerikaanse groep Daktronics. Open produceert reclamekasten, leddisplays en schermen met wisselreclame voor advertentiebedrijven. "De overname door Daktronics stelt de toekomst van ons bedrijf veilig", zegt manager Philippe Ophoff.

Open werd 20 jaar geleden opgezet door Philippe Ophoff. Het bedrijfje uit Rupelmonde groeide al die jaren uit tot een gevestigde waarde op de markt. In de snelle groei van de omzet werd het bedrijf overgebracht naar Kruibeke. Onder de klanten van Open figureren oa. Clear Channel, CBS, J.C. Decaux enz. Open stelt vandaag zo'n 20 mensen tewerk.

Door de aanhoudende crisis van de afgelopen jaren kreeg Open het wel even moeilijk. De omzet daalde geleidelijk van 8 naar 6 miljoen euro. "Het ging er ons daarom om een financiële rugdekking te vinden om op die mnaier de groei weer te kunnen hernemen", zegt Ophoff. "Met Daktronics kregen we in dit opzicht een geweldige opportuniteit."

Daktronics is met een omzet van liefst een half miljard dollar de absolute wereldmarktleider in het ontwerp en de productie van elektronische scoreborden, programmeerbare schermen en breedschermvideo-apparatuur. De Amerikanen bouwen in dit opzicht reuzenschermen tot 100 vierkante meter groot. In Europa komen de adverteerders alsnog niet verder dan 12 vierkante meter. "We kunnen van Daktronics dus een enorme feedback krijgen," stelt Philippe Ophoff. "We zullen in de komende weken geïntegreerd worden binnen de groep op het vlak van administratie en ERP maar de Amerikanen hebben ons een ruime autonomie toegezegd. Ik ben ervan overtuigd dat we met hun dynamiek een nieuwe groeifase kunnen inzetten. Kruibeke wordt in dit opzicht het platform voor de groei van de groep in Europa en in Azië."

Philippe Ophoff heeft toegezegd om nog minstens vijf jaar aan boord van Open te blijven. De telefoniste/receptioniste van het bedrijf is overigens al omgeschakeld en heeft het al resoluut over Daktronics. Ze zullen het bij Barco ondertussen al geweten hebben.