Nieuws Antwerpen De Klare Kijk van Wouter Torfs (Schoenen Torfs): “Het is stilte voor de storm.”

De Klare Kijk van Wouter Torfs (Schoenen Torfs): “Het is stilte voor de storm.”

De Klare Kijk van Wouter Torfs (Schoenen Torfs): “Het is stilte voor de storm.”

SINT-NIKLAAS – De komende weken laten we enkele topondernemers aan het woord in onze reeks Klare Kijk. Wouter Torfs van Schoenen Torfs bijt de spits af en zet ons meteen met de twee voeten op de grond. “Onze economie zal nog een hele tijd nodig hebben om te herstellen. Bij Torfs zijn we 20 à 25% van onze omzet kwijt, dat is zo’n 25 miljoen euro. Dat verteren zal nog wel even duren.”

Corona lijkt een reset te zijn voor de economie. Hoe anders zal die eruitzien voor en na corona?

Wouter Torfs: “De coronacrisis heeft een serieuze push gegeven aan de e-commerce. Dat was te verwachten tijdens de lockdown, maar ook nu de winkels opnieuw open zijn, is dat belang van de webshop vrij groot gebleven. Ook onze manier van werken, met telewerken en technische werkloosheid momenteel, is grondig door elkaar geschud. Teamcalls en thuiswerk zullen ongetwijfeld meer het nieuwe normaal worden. Maar bovenal: het is nog stilte voor de storm. Er zullen nog heel wat bedrijven of mensen kopje-onder gaan, dat is nu nog niet, maar wel eens de reddingsboeien zijn verdwenen.”

Velen stellen zich nu vragen bij onze afhankelijkheid van het buitenland, bijvoorbeeld dat we voor essentiële zaken zoals mondmaskers alles moeten gaan vragen in China, alsof wij dat ook niet kunnen?

Wouter Torfs: “Dat wij afhankelijk zijn van China is geen nieuw gegeven. Een groot deel van de maakindustrie is naar China verhuisd omwille van de kostprijs Ik denk wel dat er door de huidige situatie een beweging gaat zijn naar iets meer lokale maakindustrie. Het zal dus wel een impact hebben op de globalisering. Ook bij Torfs gaan we nog meer aandacht hebben voor productie in Portugal, Spanje en Italië, omdat die bevoorrading zekerder is.”

Is het in deze tijden een kwestie van survival of the fittest? Of moeten we proberen zo veel mogelijk bedrijven te redden?

Wouter Torfs: “Ik geloof niet in systemen die bedrijven kunstmatig boven water houden, dat is niet houdbaar. Ik geloof meer in ‘survival of the most agile’. Organisaties die erin slagen om zich aan te passen, zullen overleven. Voor Torfs zetten we bijvoorbeeld ook meer in op online en digitalisering. We hebben wel een buffer, maar daarmee houden we het geen jaren vol als we niet aanpassen.”

Doet de overheid het juiste om onze economie overeind te houden? Wat had u anders gedaan?

Wouter Torfs: “Eén jaar staatswaarborg op leningen is misschien toch wat kort, twee jaar had iets comfortabeler geweest. Daarenboven is het een tsunami aan maatregelen, Vlaams en federaal, maar dat is België. Eén globaal masterplan had misschien beter geweest.”

Wat was de meest hoopgevende/creatieve oplossing die u zelf bedacht of die u zag passeren?

Wouter Torfs: “Een mooi voorbeeld van wendbaarheid zie ik bij Torfs bij de halfjaarlijkse fabrieksverkoop die we in Temse organiseren. Dat kan nu niet, maar die is wel belangrijk, want op twee weken tijd realiseren  we daar 2 miljoen euro omzet. Nu heeft men die fabriekswinkel in blokken en schijven georganiseerd. Klanten houden zich trouwens bijzonder goed aan alle maatregelen.”

Hoe beleeft u persoonlijk deze periode?

Wouter Torfs: “Professioneel was het vooral een periode van crisismanagement, waarbij we samen met het team kort op de bal hebben gespeeld. Privé is het ook wel een fijnere tijd, waarbij ik meer thuis was en minder weg. Het was dus rustiger en stiller.”

Welke boodschap of tips kunt u meegeven aan collega-ondernemers?

Wouter Torfs: “Besteed in deze periode extra aandacht aan een transparante communicatie naar medewerkers, aandeelhouders, … Iedereen zit met vragen en dan is een snelle en duidelijke communicatie belangrijk.”

Deze reeks met getuigenissen van topondernemers over de coronacrisis, loopt ook in de andere regio’s van Made In. Zo kan je deze week de ‘Klare Kijk’ terugvinden van onder meer Michèle Sioen (Sioen Industries), Dirk Van Roy (EasyFairs), Paul Kerkhofs (APK Group), Wim Voss (25th Group) en Luc Van Mol (ZEB).

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.