Restisparking

‘De rest is parking’: communicatie-professionals verkopen Antwerpen

ANTWERPEN - Onder de uitdagende titel De rest is parking schreven ondernemers Bart De Clerck en Joost Houtman een boek vol wist-je-datjes over Antwerpen. De eerste druk is al volledig gereserveerd voor Antwerpse bedrijven uit zeer uiteenlopende sectoren.

Joost Houtman en Bart De Clerck voelen zich als communicatiespecialisten als een vis in het water in de wereld van sociale media. Maar om extra op te vallen, gingen ze afgelopen weekend eerder ambachtelijk te werk en prezen ze hun boek aan op de Vreemdelingenmarkt in hartje Antwerpen. Ruim honderd exemplaren van hun ode aan de Scheldestad gingen in twee uur over de toonbank. Ondertussen maakte het boek van de Antwerpse uitgeverij Vrijdag Boeken ook al furore in ondernemersmiddens.

In het boek legt het duo uit waarom Antwerpenaren zo Antwerps zijn. Een deel van het antwoord op die vraag ligt in de haven, de diamantsector, de mode-industrie, enzoverder. “Ondernemers zijn zeker van belang als je deze vraag moet beantwoorden. Tot ver op de parking is Antwerpen een merknaam, zou je kunnen zeggen. Kijk maar naar Essentiel. Het is een Antwerps modemerk dat over de hele wereld wordt verkocht. Enkele jaren geleden beslisten de oprichters om aan het merk het woordje Antwerp toe te voegen. Dat doe je alleen als die naam in de internationale modewereld iets voorstelt, lijkt me.”

Beide auteurs zijn ervan overtuigd dat je een gelijkaardig verhaal net zo goed over de haven kan vertellen of over de diamantsector waar de slijpterm Antwerp cut ook een internationaal keurmerk is.