DeWaterbus2miljoen

De teller van DeWaterbus gaat over 2 miljoen passagiers

Passagier nummer twee miljoen is dit weekend ingescheept op DeWaterbus. Een belangrijke mijlpaal voor de dienstverlening die midden 2017 is opgestart. Het toont aan dat DeWaterbus een cruciale schakel is binnen de Antwerpse mobiliteit.

DeWaterbus is niet meer weg te denken op de Schelde. Dagelijks varen de verschillende vaartuigen de Schelde op en af tussen het zuiden met haltes Hemiksem en Kruibeke en het noorden in de haven van Antwerpen met haltes Lillo en Liefkenshoek. Daartussen doet DeWaterbus nog vier verschillende haltes aan om pendelaars vlot op hun bestemming te krijgen.

Het aantal reizigers is doorheen de jaren sterk toegenomen, met uitzondering van 2020 door COVID-19. In 2021 kozen tot nu al meer dan 574.000 passagiers voor DeWaterbus. De verwachting is dat 2021 zelfs het beste jaar zal worden sinds de opstart. Opvallend is dat reizigers vooral in het kader van hun woon-werkverkeer kiezen voor DeWaterbus: + 57% in 2021 ten opzichte van 2019.

“Ik ben trots dat we de twee miljoenste passagier mochten verwelkomen. Een duidelijk signaal dat deze dienstverlening voor velen een kwalitatief alternatief is”, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters. “DeWaterbus is duidelijk een cruciale schakel binnen de Antwerpse mobiliteit. We willen mensen nog meer verleiden om de wagen aan de kant te laten staan en zich op een duurzame manier te verplaatsen.”

DeWaterbus is sinds begin dit jaar in handen van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. “Het gevarieerde aanbod aan transportmodi met deelfietsen, tram, bus én verbindingen via het water, op verschillende strategische plaatsen, maakt deel uit van een duurzaam mobiliteitsbeleid op maat van de eindgebruiker”, vertelt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van het agentschap.