DEME tunnel Denemarken

DEME bouwt mee aan langste tunnel ter wereld

ZWIJNDRECHT - De Femern Link Contractors joint venture heeft de Notice to Proceed gekregen van de Deense regering voor bouw van langste afgezonken verkeers‐ en spoortunnel ter wereld. Ook DEME zal meewerken aan de Fehmarnbelt‐verbinding tussen Denemarken en Duitsland. De bouw zal starten op 1 januari 2021.

In 2016 won de joint venture Femern Link Contractors drie contracten. Twee contracten betreffen de bouw van de afgezonken tunnel en de fabriek voor de productie van de prefab tunnelelementen. Het derde contract betreft de bouw van de toegangsstructuren, tolgebouwen, bruggen en hellingen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van 3,4 miljard euro, met een aandeel van 700 miljoen euro voor DEME.

Voor DEME's dochteronderneming DIMCO is het project opnieuw een opportuniteit om hun expertise in afgezonken tunnels en grootschalige infra marine‐projecten in te zetten. De 18 kilometer lange Fehmarnbelt‐tunnel verbindt Denemarken (Lolland Falster) met Duitsland (Schleswig Holstein) en wordt ’s werelds langste afgezonken weg‐ en spoortunnel.

Het Fehmarnbelt‐tunnelproject is één van de grootste infrastructuurwerken in Europa. Het project zal de handel en het toerisme in Noord‐Europa verder bevorderen.

DEME is wereldleider in de zeer gespecialiseerde domeinen van baggerwerken, oplossingen voor de offshore energie‐industrie en inframariene‐ en milieuwerken. Het bedrijf uit Zwijndrecht realiseerde in 2019 een omzet van 2,62 miljard euro.