Scheldetunnel

DEME bouwt mee aan prestigieuze Scheldetunnel

ANTWERPEN/ZWIJNDRECHT – LANTIS, de opdrachtgever voor de Oosterweelverbinding, heeft de opdracht voor de realisatie van de Scheldetunnel gegund aan de Tijdelijke Handelsvereniging Combinatie Oosterweeltunnel, afgekort THV COTU. Het consortium bestaat uit Belgische bouwgroepen DEME, BESIX, BAM Contractors en Jan De Nul.

 De contractwaarde bedraagt 570 miljoen euro. Het aandeel van DEME uit Zwijndrecht bedraagt 25%.

De Scheldetunnel vormt de belangrijkste schakel in de Oosterweelverbinding en zorgt voor het sluiten van de Antwerpse Ring aan de noordkant. De tunnel heeft een totale lengte van 1.800 meter en wordt gebouwd volgens de afgezonken tunnel‐methode.

Hierbij worden acht tunnelelementen van elk ongeveer 60.000 ton gebouwd in de achterhaven van Zeebrugge en vervolgens via de Noordzee en de Westerschelde drijvend naar Antwerpen gesleept. Daar worden ze na elkaar in een vooraf gebaggerde zinksleuf in de Schelde afgezonken. Deze techniek, waarbij de zwaartekracht en de opdrijvende kracht van water voortdurend met elkaar wedijveren, is één van de meest ingenieuze bouwmethodes uit de beton‐ en waterbouw.

De eerste voorbereidende werken starten in het najaar van 2020. De bouwwerken voor de tunnel zelf vatten aan na de zomer van 2021.