Desco groeit in een moeilijke markt

descootje

Het gaat Desco voor de wind. De specialist in badkamers, sanitair en verwarming werkte verleden jaar een omzet bijeen van 165 miljoen euro. Dit is 4 miljoen meer dan in 2013. Volgens de gedeponeerde jaarrekening realiseerde het bedrijf uit Wijnegem een nettowinst van 8,5 miljoen euro.

Desco Sanitair en Verwarming is een snel stijgende ster in de distributiewereld. Gegroeid vanuit een groothandel aan sanitair heeft het bedrijf zich ondertussen in al die jaren gepositioneerd als een sterk label. Vandaag is Desco al aan zijn vierde generatie toe.  De drie dochters van zaakvoerder Frank Dedecker, Eva, Kris en Karen  sturen het bedrijf mee aan in een doelgerichte langetermijnstrategie.

Kris werkt op de commerciële activiteiten van het bedrijf en staat in voor de onderhand 18 verschillende verkooppunten van de groep. Eva is verantwoordelijk voor de aankoopafdeling en Karen is productmanager sanitair. De uitgebreide directie van tien man die elk verantwoordelijk zijn voor een eigen afdeling werkt van haar kant in een vrij vlakke structuur.

Terwijl de bouwmarkt het op zichzelf niet makkelijk heeft blijft Desco ondertussen hoe dan ook verder doorgroeien. De kracht van het bedrijf blijkt in het persoonlijke familiale karakter van de onderneming te liggen. De concurrentie is veelal in handen gekomen van grote multinationale spelers en dat weegt op hun aanpak.

Desco is afgesteld op de installateurs en de architecten maar ook de gewone klanten kunnen bij het bedrijf terecht.

In de samenwerking met de Waalse partner Groupe LMP profileert Desco zich ook steeds sterker in het zuiden van het land.

Desco werd in 1949 opgericht door overgrootvader Dedecker die samen met Pierre Schotmans in Borgerhout in een garage aan de slag gingen. Het is nog altijd de zetel van Desco Antwerpen.