Afbeelding2 Dirk Van den Bosch, CEO van DP World. Foto Robin Fasseur

DP World investeert in extra capaciteit: “We geven broodnodig perspectief aan rederijen”

ANTWERPEN, BEVEREN - Het bedrijf DP World investeert 200 miljoen euro om de capaciteit van de eigen terminal aan het Deurganckdok fors te verhogen. Het duurt nog zeker zeven jaar voor de felbegeerde uitbreiding van de Antwerpse haven er zal zijn, daar kunnen grote bedrijven niet op wachten.

Zopas heeft DP World, dat meer dan zevenhonderd mensen tewerkstelt (waarvan ruim vierhonderd havenarbeiders), zijn nieuwe hoofdkantoor voorgesteld. De doelstelling van die nieuwbouw is opvallend: plaats besparen. Of beter: ruimte maken voor extra containers.

Minstens zeven jaar

Dat zit zo: steeds meer rederijen leiden sommige van hun schepen af naar andere havens dan die van Antwerpen, omdat er in Antwerpen te veel files zijn op het water. Door een gebrek aan capaciteit staan de kaaien stampvol. De oplossing is een uitbreiding van de haven. De Vlaamse regering heeft met actiegroepen wel een akkoord gesloten over die havenuitbreiding, maar het duurt nog minstens zeven jaar voor die uitbreiding er ook echt zal zijn.

DP World heeft zijn oude hoofdkantoor dan maar gesloopt, zodat er plaats is voor de uitstalling van 64 straddle carriers. Dat zijn rijdende toestellen waarmee havenarbeiders de containers op de kaai verplaatsen. Het nieuwe kantoor, dat nu is ingehuldigd, werd opgetrokken in een “dode hoek” op de terminal, boven een rijbaan en een spoorweg, zodat het zeker geen plaats van containers zou innemen.

 

Zo ziet het nieuwe hoofdkantoor van DP World in de Antwerpse haven er uit. Foto Robin Fasseur

Automatische stapelkranen

In de investering van 200 miljoen euro zit ook de aankoop van 34 automatische stapelkranen. De onderdelen voor de eerste kranen zijn al geleverd. “Met die automatische kranen kunnen we zes containers op elkaar stapelen, in plaats van drie, en besparen we dus veel plaats”, zegt Dirk Van den Bosch, CEO van DP World. “We kunnen de containers ook vijftien centimeter van elkaar zetten, in plaats van anderhalve meter. Doordat de kranen automatisch werken, moeten er geen straddle carriers meer doorrijden. Vandaag hebben we op onze terminal een capaciteit van 2,3 miljoen TEU (dat is een standaardmaat voor containers, red.). Door dit soort ingrepen creëren we daar één miljoen TEU aan extra capaciteit bij. We geven dus een broodnodig perspectief aan rederijen.”

Zal dit genoeg zijn om in de komende jaren geen containertrafiek meer te verliezen aan andere havens? “Er zal meer nodig zijn, maar we doen wat we kunnen”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van de Antwerpse haven. “De uitbreiding van de haven had er in 2021 moeten zijn. Nu is het wellicht pas voor 2029. We moeten dus met slimme oplossingen komen, zoals DP World dat nu doet. We brengen sinds kort ook elke maand havenbedrijven samen, om te overleggen over hoe we extra ruimte voor containers kunnen creëren. En de fusie met de haven van Zeebrugge helpt ons ook. Nu staan de kaaien vaak vol met containers voor ‘transshipment’, die hier in Antwerpen passeren, maar een andere haven als eindbestemming hebben. Door de fusie kunnen we die containers nu makkelijker naar Zeebrugge overbrengen en hier extra plaats creëren.”

Investering in veiligheid

Nog dit: naast de 200 miljoen euro investeringen in extra capaciteit op de kaai, heeft DP World ook fors geïnvesteerd in veiligheid. Een voorbeeld daarvan is dat chauffeurs hun straddle carrier kunnen bereiken via een vaste trap, en niet meer via een ladder aan de machine zelf, waardoor ze bij een misstap nu geen vijftien meter diep meer kunnen vallen.