DP World verbindt Antwerpen met Luik

world

DP World heeft de Trilogiport Terminal in Luik overgenomen. Daarmee verbindt DP World Antwerpen nog sterker met de Vurige Stede. De exploitant van containerterminals runt langs het Albertkanaal overigens ook al de Bevedonk Container Terminal in Grobbendonk.

De congestie op de autowegen tussen Antwerpen en Luik doet logistieke bedrijven naar alternatieven zoeken. Het Albertkanaal is daarbij ongetwijfeld een geschikte keuze. Het kanaal tussen Antwerpen en Luik trekt dan ook steeds meer containertrafiek aan.

DP World, een van de grootste exploitanten van containerterminals ter wereld gaat voluit voor die formule. Het bedrijf kan via het Albertkanaal immers een verbinding leggen tussen zijn eigen terminals in Antwerpen en Rotterdam en het verre hinterland in Duitsland, Nederland en Frankrijk. De containers die in Antwerpen aankomen gaan dan het binnenschip op, passeren de Beverdonk Container Terminal in Grobbendonk en kunnen op die manier rechtstreeks naar Luik en het achterland.

In dit opzicht heeft DP World de aandelen van Euroports Belgium in de Trilogiport Terminal overgenomen. De Trilogiport Terminal is nog niet operationeel. Het project in de binnenhaven van Luik kadert in het Waalse Marshallplan en moet van Luik een internationale logistieke draaischijf maken. De terminal moet normaal volgend jaar open gaan. Er zou overigens werk zijn voor zo'n 1000 man.

Rob Harrison, de CEO van DP World is ervan overtuigd dat de overname van de Luikse terminal de langetermijnstrategie van zijn onderneming kan versterken. "De Trilogiport terminal is een goede match met onze activiteiten", stelt hij.

Paul Jacob Bins, de managing director van Euroports Benelux is van oordeel dat "de verkoop van de terminal in Luik ons zal toelaten ons verder te focussen op ons strategisch doel een voorkeurparnter te zijn voor maritieme supply chain oplossingen in droge bulk en breakbulk cargo voor onze huidige en toekomstige klanten." Euroports runt 24 internationale haventerminals. Daaronder terminals in Antwerpen en Gent en inland installaties in Luik en Charleroi.