Drie directe treinen van Antwerpen naar binnenhaven Duisburg

duisbrug

Sinds kort loopt er driemaal per week een directe treinverbinding tussen de diepzeeterminal op Antwerp Gateway en de intermodale hub van de Duitse binnenhaven in Duisburg. Duisburg is de facto de grootste binnenhaven voor Antwerpen. De verhoogde dienstverlening voor intermodaal vervoer garandeert de klanten een snellere en efficiëntere goederenbehandeling in beide richtingen. De frekwentie van de verbinding bleef tot nog toe beperkt tot twee per week. Voortaan dus drie.

De haven van Duisburg doet het uitstekend. De installaties liggen geografisch uitstekend, aan de monding van de Ruhr in de Rijn. Duisburg kan de grote Duitse industriegebieden bedienen en grote ondernemingen als BASF, Bayer en Evonik. Er werden verleden jaar liefst 3 miljoen containers behandeld, 16% meer dan het jaar ervoor. Duisburg kan zich daarmee als enige binnenhaven positioneren binnen de top-50 van de internationale containerhavens. Naast containers worden er ook stukgoed en massagoederen verwerkt.

De verbinding wordt beheerd door de Duisburg Group, een dochteronderneming van de haven en uitgevoerd door IFB (Inter Ferry Boats). De treinen vertrekken in Antwerpen op kaai 1700 richting Duisburg, van waaruit meer dan 80 directe bestemmingen in Europa en Azië kunnen worden bereikt door 360 treinverbindingen per week.

De nieuwe lijn zou ook alle andere terminals kunnen bedienen. Daartoe zou een beroep kunnen gedaan worden op lichters.

Indien de resultaten van de verbinding meevallen zou de frekwentie van de lijn verder kunnen opgevoerd worden van drie per week tot dagelijks.

“De nieuwe treinverbinding is de snelste intermodale oplossing tussen Antwerpen en Duisburg, die onze maritieme klanten een zeer efficiënte verbinding met het Europese hinterland garandeert”, zei Erich Staake, Chief Executive Officer van Duisburger Hafen AG.

“De spoorterminal op Antwerp Gateway is perfect geplaatst voor de behandeling van containervolumes tussen het Duitse hinterland en de Antwerpse haven. Directe treinen naar en van de maritieme terminals garanderen een eenvoudige en kostenbesparende toegang tot de haven”, zegt Rob Harrison, CEO van DP World Antwerp.