Drukkerij De Bie levert drukwerk als foto’s af

bart de bie

De grafische sector is onmiskenbaar één groot slagveld. Drukkerij De Bie uit Duffel laat zich daar evenwel niets om gelegen. Het familiebedrijf tekende verleden jaar voor een omzet van pakweg 10 miljoen euro en stelt nu 47 mensen tewerk. “We doen het uitstekend”, zegt zaakvoerder Bart De Bie. “We kijken altijd ver vooruit en hebben al die jaren sterk geautomatiseerd. Wij kunnen de crisis wel aan.”

Drukkerij De Bie heeft een sterke reputatie. In de brede regio staat de onderneming vooral bekend voor haar hoge kwaliteitsdrukwerk. Het afgeleverde product is net zo goed als perfecte foto’s, heet het. “Wij moderniseren ons machinepark permanent, waarbij wij altijd absolute prioriteit geven aan high performance. Het moet uitermate goed zijn. Wij hebben in dit opzicht lange tijd samengewerkt met de grafische divisie van Kodak en onze systemen onafgebroken geperfectioneerd. Tot je drukwerk effectief niet meer kunt onderscheiden van heuse foto’s.”

Merkwaardig toch ook de investering in de overname van Stockmans Kalenders  met oa zijn B2B kalenders. Bart en broer Johan De Bie zagen hierin een diversificatiemogelijkheid in die de groep mee vooruithelpt in het digitale tijdperk. “Wij blijven 100% geloven in de toekomst van het gedrukte medium maar wij willen toch ook de link leggen naar de nieuwe mediatoepassingen. Dit kan rechtstreeks zijn via het product zelf of ook via speciaal database gestuurde app’s. Hiervoor richtten we ons eigen platform voor communicatiebureaus op, welke de link legt tussen print en web en vice-versa.” - www.proppolis.net

Drukkerij De Bie werkt nagenoeg voor 60% voor communicatiebureaus. Het saldo van het orderboek gaat naar kleine firma’s, KMO’s en grote ondernemingen.

Ondertussen zijn de gevolgen van de crisis in de grafische wereld toch onmiskenbaar? “Daar sluiten we zeker de ogen niet voor”, zegt Bart De Bie. “Maar volgens mij is dit nu net het moment om vooruit te zien en berekende risico’s in de sector te nemen. Weet je, de financiële crisis brak in juli van 2008 voluit door. Net op dat moment hebben wij Albatros Printing uit Boechout overgenomen en in de jaren die daarop volgden onze gebouwen verdrievoudigd, onze drukcapaciteit uitgebreid, nieuwe persen gekocht, zonnepanelen op onze daken gezet enz. Wij hebben gewoon niet stil gezeten. Crisis of niet. Wij hebben in die vijf crisisjaren als relatief kleine onderneming zelfs 6 miljoen euro geïnvesteerd in de toekomst….. Ondertussen is onze onderneming echter helemaal up-to-date en kunnen we alleen maar hopen dat we extra hard gas zullen kunnen geven op het moment dat de crisis voorbij is.”’

Die merkwaardige ontwikkelingen bij Drukkerij De Bie zijn ook het consortium van grafische federaties met o.a. Febelgra niet ontgaan. Het bedrijf uit Duffel kreeg onlangs het ClimateCalc-certificaat toegekend waarbij de inspanningen op het vlak van de CO2-emissies gehonoreerd werden. Drukkerij De Bie is al pakweg drie jaar geleden begonnen met de becijfering van zijn milieu voetafdruk zodat de recente vooruitgang nu met het certificaat kon bevestigd worden. “Wij hebben ondertussen ook in een elektrisch wagenpark geïnvesteerd en kunnen boscertificaten voorleggen bij de aankoop van papier”, zegt milieuverantwoordelijke Ary Maes nog.